Sağlık

Zihninizdeki olumsuz kanıları denetim etmek

Artık bir de kendinizi eleştirdiğiniz ve kendinize olumlu şeyler söylediğiniz vakitleri düşünün.

Hangi anıları hatırlamak daha kolay oldu?

Şayet daha çok üzgün olduğunuz anıları hatırladıysanız aksiliğe daha çok odaklanıyor olmalısınız!

Beşerler ekseriyetle kendileri ile konuşurken öfkeli olmaktadırlar. Uzun uzun tıpkı mevzular üzerine tekrar düşünmek üzere takıntılar geliştirmeye eğilimlidirler. Lakin biz bu kanılar üzerine düşündükçe, onlar daha da güçlenirler.

Sıklıkla ziyaret ettiğimiz bir fikir, karlı bir yolda kayak yaptığımız vakit artta kalan müsaade tekrar kayılmasını kolaylaştırdığı üzere bir iz bırakır ve tekrar ziyaret edilmeyi muhtemel kılar. Fakat çarçabuk seyahatimiz için yeni yolar ve patikalar yaratabiliriz.

İç diyaloglarımız kelam konusu olduğunda, olumsuz düşünme patikalarını, sağlıklı ve olumlu düşünme patikaları ile değiştirmek şaşırtan formda güç olabilir. Çeşitli müspet psikoloji araştırmaları gösteriyor ki bunu yapmak için gerekli çabayı gösteren şahısların zihinleri uzun vadede daha sağlıklı olmaktadır ve bu bireyler ömürlerinde daha memnundurlar.

Bilinmesi gereken bir başka değerli nokta ise, negatif niyetler ile olumlu fikirleri değiştirmenin tüm olumsuz fikirleri hayatınızdan çıkarmak manasına gelmediğidir. Bu neredeyse olanaksızdır zira olumsuz kanılar ekseriyetle anlık ve denetim edilemez halde gelişirler.

Maksadımız, olumsuz kanıları faal bir biçimde olumları ile değiştirebilmek ve dramatik niyetlerden arınarak bir sonraki küçük müspet adıma odaklanırken bir ayağımızın da anda kalmasını sağlayabilmektir.

Olumuz niyetlerinizi kaydedin ve gözden geçirin:
Niyetlerinizi değiştirmek istiyorsanız öncelikle net bir halde ne düşündüğünüzü anlamanız gerekir. Olumsuz niyetler zihninizde belirdiği vakit onları göz gerisi etmek yerine, yakından dikkat edin ve kaydedin. Örneğin: masanızda otururken kendinizi olumsuz bir şey üzerine uzun uzun düşünürken yakalıyorsanız, durun ve çabucak onu yazın. Zihninizde fikirleri kağıda geçirin. Bu yalnızca kısa, bir ya da iki cümlelik canınızı sıkan bir cümle olabilir “Başvurduğum işe alınacak kadar uygun değilim, zira kâfi iş deneyimim yok.” üzere. Sonrasında süratlice bu cümleyi neyin tetiklediğini keşfedin. Yeni bir cümle kurun. “Bu alanda yeniyim bu yüzden kendimi gergin ve makûs hissediyorum.” üzere.

Negatif niyetlerinizi sorulara dönüştürün:
Kendimize tekrarladığımız pek çok şey gerçeği yansıtmaz ve yanlıştır. Olumsuz iç konuşmalara kendinizi kaptırdığınızı fark edip gerçekliğe dönmeniz gerekmektedir.

Pekala, nasıl?

Anahtar, olumsuz niyetlerinize meydan okumanızdır! Bunu yapmanın en kolay yolu bu niyetleri sorulara dönüştürmektir. Az evvel konuştuğumuz örnek 1’e dönelim. “Başvurduğum işe alınacak kadar uygun değilim, zira kâfi iş deneyimim yok.” Artık basitçe bunu bir soruya dönüştürelim: “Bu işe başvurabilecek kadar âlâ değil miyim? Yeteri kadar deneyimim yok mu?” Bu soruya vereceğiniz yanıtı düşünüp taşındığınızda, kendinize tekrar bir soru sorun:

“Bu sorulara vereceğim karşılığın katiyetle evet olacağından emin miyim?”

Bunun üzerine düşünün ve aksini kanıtlayacak bir ispat bulmayı deneyin. Yeni bir işe başvurabilmek için iş hayatınızda nasıl muvaffakiyetler elde ettiğinizi kendinize anımsatın. Ve bunları kısa, spesifik cümleler ile kağıda yazarak bir liste oluşturun.

Hepimizin hayatında yaşadığı başarısızlıkları ve berbat hissettiği vakitleri bulunmaktadır. Ancak bunların yanında inanılmaz şeyler başardığımız ya da kendimizi kâfi hissettiğimiz vakitler da vardır. Fikirlerimizi külliyen anlamak istiyorsak kendimize başarmak için talih vermemiz gerekir.

Bunlar da hoşunuza gidebilir...

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir