Sağlık

Yorgunluğa sebep olan vitamin ve mineral eksiklikleri

Halsizlik, bitkinlik ve güç düşüklüğü olarak da tanımlanan yorgunluk, bedensel ve ruhsal açıdan kişinin verimliliğinin düşmesi olarak tanımlanabilir. Güç düşüklüğü en sık beden ağrıları ve uykusuzluk olarak kendini gösterebilmektedir. Bunun yanında ileri periyotlarda ağız kuruluğu, barsak sistemi bozuklukları, sabahları tansiyon düşüklüğü üzere durumlar da görülebilmektedir.

Bilhassa bahar aylarında baş gösteren yorgunlukların depresyona dönüşmemesi için şahıslar kesinlikle sağlıklı ve istikrarlı beslenmelidirler. Bu nedenle bedene direnç kazandıracak besinlerin sistemli olarak tüketilmesinde yarar vardır. Birtakım besinler de ayrıyeten bedene yorgunluk verebilirler. Bunlar hayvansal yağlar, şeker ve şekerli besinler, alkol, asitli içecekler, hazır yemekler, sakatat, çay, kahve üzere besinlerdir.

Birtakım vitamin ve mineral eksiklikleri bedenimizde yorgunluğa sebep olabilmektedir. Bu besin ögeleri demir, magnezyum, potasyum mineralleri, B1, B6, B12, C ve A vitaminleridir.

En değerli minerallerden olan demirin (Fe) eksikliğinde cilt solukluğu ve kuruluğu, saç dökülmesi, çabuk yorulma, konsantrasyon bozukluğu, asabiyet, ayaklarda uyuşma üzere belirtiler görülmektedir. Bu nedenle, kırmızı et, tavuk ve hindi eti, yumurta sarısı, kuru baklagiller, kuru meyveler, fındık, badem, koyu yeşil sebzeler, pekmez üzere besinlerin tertipli tüketilmesi gerekir.

İkinci olarak magnezyum (Mg) eksikliği belirtilerinden biri de halsizlik ve yorgunluktur. Bu nedenle kuru baklagiller, ıspanak, pırasa, marul, kereviz, domates, havuç, patates, muz, portakal, üzüm, incir, hurma, ceviz, badem, fındık, yer fıstığı, Antep fıstığı, tam buğday eserleri, tavuk, yoğurt, peynir üzere besinlerin magnezyum içeriklerinden ötürü beslenmedeki yeri çok değerlidir.

Yorgunluk ve halsizlik, yeniden bir öbür mineral olan potasyumun (K) eksikliğinde de görülmektedir. Muz, avakado, kivi, kayısı, erik, hurma, portakal, fasulye, domates, kabak, patates, ıspanak, zerzevat suları, badem, fındık, fıstık uygun birer potasyum kaynaklarıdır.

Kas, hudut, karaciğer, böbrek dokularında bulunan B1 vitamini bu dokulardaki hücrelere mineral taşımakla vazifelidirler. Eksikliğinde, halsizlik, yorgunluk, iştahsızlık ve unutkanlık, kabızlık üzere belirtiler görülmektedir. Yulaf, buğday, çavdar, kuru baklagiller, etler, Antep fıstığı, yer fıstığı, fındık, yumurta, süt, patates, kuru üzüm, maya, Brüksel lahanası, karnabahar, kuşkonmaz üzere besinler B1 vitaminini çokça içermektedir.

Yeniden B6 vitamini eksikliği de yorgunlukla alakalıdır. Bu nedenle, muz, tavuk, hindi, patates, karpuz, ıspanak, bal üzere besinler B6 vitamininden güçlü besinlerdir.

B12 vitamini eksikliğinde kandaki homosistein düzeyinin artması kelam bahsidir. Yüksek homosistein düzeyi de kalp damar hastalıklarının riskini artırabilmektedir. Yeniden unutkanlık ve yorgunluk sebebi de olabilmektedir. Kuru baklagiller, somon balığı, hindi, kırmızı et, tavuk, süt, peynir üzere besinler de B12 vitamini açığını kapatacak kaynaklardır.

Son olarak C vitaminindeki eksiklik, bağışıklık sisteminin zayıflamasının yanında yorgunluk ve halsizliğe taban hazırlar.

Bütün bunların ışığında şuurlu bir beslenme ile yorgunluğa bir son verebilir, sağlıklı bir yaşama kavuşabiliriz.

SIHHATLE KALIN…..

Bunlar da hoşunuza gidebilir...

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir