Sağlık

Yaygın anksiyete bozukluğu ve semptomları

Neredeyse hepimiz, günlük hayatta pek çok şeyle ilgili dert duyarız. Yaygın anksiyete bozukluğu yaşayan bireyler ise herkesin biraz kaygılandığı çeşitli günlük problemlerden çok derecede korku duyarlar. Aslında yaşadıkları olay, duydukları ağır korkuya neden olabilecek değerde değildir. Lakin bir şeylerin üstesinden gelme konusunda epeyce endişelenir ve her şeyin berbat gideceğini düşünürler.

Sıhhat, aile sorunları ve finansal hususlar üzere alanlarla ilgili telaşlarından bir türlü kurtulamazlar. Yaşadıkları sorunu düşündüklerinde, bu türlü bir sorun için olmaması gereken bir yoğunlukta tasa duyduklarını fark etseler bile bu olumsuz duygulanımları değişmez.

Amerikan Psikiyatri Derneği’ne nazaran yaygın anksiyete bozukluğu, çabucak hemen her şey hakkında çok ve gerçekçi olmayan tasalara kapılmak yahut makus bir şeylerin olacağını hissetmekle karakterizedir. Bu telaşlı hisler en az 6 ay aylık mühlet boyunca, günün büyük bir kısmında yaşanır.

Yaygın Anksiyete Bozukluğunun Semptomları Nelerdir?

Yaygın anksiyete bozukluğu hem fizikî hem de ruhsal semptomları içerir.

Ruhsal Semptomlar:

Kolay sonlanma

Huzursuz hissetme

Odaklanmada zahmet çekme

Uykuya dalma ve uyanmada sorun yaşama

Huzursuzluk

Fizikî Semptomlar:

Baş ağrısı

Kaslarda gerginlik

Yutkunmada zorluk

Terleme

Mide bulantısı

Nefessiz hissettme

Yüz kızarması

Çarpıntı

Yaygın anksiyete bozukluğu, yavaş yavaş gelişir. Ekseriyetle ergenlik yahut genç yetişkinlik devirlerinde başlar. Semptomlar vakit zaman artış yahut azalış gösterebilir. Yaygın anksiyete bozukluğunun nedeni tam olarak bilinemese de bu bozukluğun gelişiminde biyolojik faktörlerin, gerilimli ömür olaylarının ve aile yapısının büyük rol oynadığı düşünülmektedir.

Devamlı ve çok bir biçimde endişelenme durumu, yüksek seviyede gerilim yaşanmasına neden olur. Bu nedenle toplumsal anksiyete bozukluğuna sahip olan şahısların toplumsal ve mesleksel işlevselliklerinde düşüş gerçekleşebilir. Ağır anksiyete, günlük omurdaki en küçük işleri bile tamamlamakta zorlanmalarına neden olabilir.

Yaygın anksiyete bozukluğu geliştiren bireylerin dikkat-davranış örüntülerinde değişimler gözlenebilir. Tehdit olarak algıladıkları ortamlarda potansiyel tehdit işaretleri incelenir. Örneğin, imtihan ortamında, öğretmenin yüzünde olumsuz bir tabir fark ederek bu durumu büyük bir aksaklık olarak algılayıp, “İşte, kesin imtihan çok sıkıntı ve başarılı olamayacağım” kanısı geliştirebilirler.

Yaygın Anksiyete Bozukluğu Nasıl Tedavi Edilir?

Yaygın anksiyete bozukluğunun tedavisinde ilaç, psikoterapi yahut her ikisi de kullanılabilir.

Bilişsel davranışçı terapi, yaygın anksiyete bozukluğunda hayli faal olarak kullanılan bir terapi yaklaşımıdır. Şahsa kaygı duyduğu olaylar karşısında değişik fikir, davranış ve reaksiyon yollarını öğretir.

Yaygın anksiyete bozukluğunda, bilişsel-davranışçı yaklaşım faaldir ve kısa müddette sonuç verebilir. Bununla birlikte, bilişsel davranışçı model danışanlara ileride karşılaşabilecekleri anksiyete semptomları ile nasıl başa çıkacaklarını öğretebilen psikoeğitimsel bir kaynak niteliğindedir.

Anksiyete bozukluğuna sahip olanlar için faydalı olabilecek bir öbür formül ise küme terapileridir. Emsal sorunları yaşayanların bir ortaya gelip paylaşımda bulundukları ve süreç içerisinde sorunlarını çözme yolunda attıkları adımları ve muvaffakiyetlerini aktardıkları destekleyici kümelere katılmak fonksiyoneldir. Bunun yanında, stress idaresi teknikleri, meditasyon ve gevşeme idmanları yaygın anksiyete bozukluğu septomlarını azaltmada destekleyici rol oynamakta ve psikoterapi sürecine olumlu katkı sağlamaktadır.

Kaynakça

Plotnik, R. (2009).Psikolojiye Giriş (T. Geniş, Çev). İstanbul: Kaknüs.

Savaşır, S., Soygüt, G., Kabakçı, E. (2003). Bilişsel-Davranışçı Terapiler. Ankara: Türk Psikologlar Derneği Yayınları

Robichaud, M. (2013). Cognitive Behavior Therapy Targeting Intolerance of Uncertainty: Application to a Clinical Case of Generalized Anxiety Disorder. Cognitive and Behavioral Practice. 20:251-263

Bunlar da hoşunuza gidebilir...

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir