Sağlık

Yapay tatlandırıcıların sıhhat üzerine tesirleri

Yapay tatlandırıcılar besinlerde, ilaçlarda ve içeceklerde çok fazla kullanılan katkı unsurlarıdır. Sakarin, siklamak, asesulfam-K, aspartam, sükraloz üzere hususlar sık kullanılan tatlandırıcılardır. Tatlandırıcılar doğal ve yapay tatlandırıcılar olarak 2 çeşittir. Doğal tatlandırıcılar bitkisel kaynaklıdırlar (früktoz üzere.), yapay tatlandırıcılar ise sentezleme yoluyla elde edilen tatlandırıcılardır (aspartam, siklamat, asesulfam-K gibi). Bunlar şekerden yüz yahut bin kat daha tatlı tadına sahiptirler. Günlük kullanım ölçüleri içinde kullanıldığında tüketiciler için inançlı kabul edilir. Lakin gebeler, emziren anneler, migren, epilepsi hastaları üzere şahıslar için yüksek risklidirler.

Besin bedeli olmayan bu tatlandırıcıların son yıllarda kullanımı kıymetli ölçüde artmıştır. Toplumda tatlı tadına karşı dayanıklılığın az olması ve bu hissin tatmin edilebilmesi ve beden yükünün korunması ismine bu unsurların kullanılma sıklığı artmaktadır. Şeker yerine kullanılması ile beden yükünü ve güç alımını azaltarak diyabet, kalp hastalıkları riskini değerli ölçüde azalttığı çeşitli araştırmalar ile desteklenmektedir.

Sıvı tatlandırıcı olarak kullanılan früktozun çok tüketimi ailede şeker hastalığı bilhassa tip 2 diabeti olan bireylerde olmayanlara göre kan yağlarında bozulmalara, depo yağlarda artışa sebep olduğu ve insülin hassaslığını azalttığı bulunmuştur. Yapılan deneylerde früktozun fazla tüketilmesi ile hipertansiyon, insülin direnci üzere metabolik komplikasyonların oluşma sıklığında da artış gözlenmiştir.

Pekala tatlandırıcı kullanırken nelere dikkat edeceğiz. Öncelikle gücü azaltılmış besinlerin eser etiketlerinde kalori pahasının görünür formda yazıldığına ve eser bilgilerine bakılmalıdır. Bitkisel kaynaklı tatlandırıcı içeren besinler tercih edilmelidir. Mannitol, sorbitol içeren besinlerin fazla tüketimi ishale sebep olabileceğinden dikkatli olunmalıdır. Aspartam içeren tatlandırıcılar birtakım metabolik hastalıkları alevlendirebilir. Bilhassa fenilketanürili çocuklara ziyanlıdır. Ayrıyeten “diabetik” eser olarak isimlendirilen besinlerin içerikleri incelenmeli hangi cins tatlandırıcı içerdiklerine bakılmalıdır. Tekrar bu eserler diyet eser demek değildirler. Fazla tüketildiklerinde bunlar da kilo alımına sebep olabilirler.

Her vakit olduğu üzere “her şeyin azı karar, birçok zarar”. Bu nedenle tatlandırıcıların inançlı sonlar içinde kullanılmasında büyük bir sakınca yoktur.

SIHHATLE KALIN……

Bunlar da hoşunuza gidebilir...

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir