Sağlık

Tanınan diyetlerin sıhhat üzerine tesirleri

Günümüzde zayıflama maksatlı pek çok diyet bulunmaktadır. Bilhassa internetin ağır kullanıldığı vaktimizde toplumsal medyada sağlıklı, sıhhatsiz pek çok diyet uygulamaları da mevcuttur. Bu çeşit diyetler kilo verdirirken ayrıyeten sıhhati da olumsuz etkilemektedirler. Ekseriyetle tek istikametli, kalorisi çok düşük, vitamin ve mineral açısından hayli zayıf diyetlerdir. Kalorisi düşük olduğu için de kısa müddette bireylerde kilo kaybı görülmektedir. Lakin bu kilo kaybı bilhassa kas kaybı formunda olmakta, birtakım vitamin ve mineral eksikliklerine de bağlı meseleleri beraberinde getirmektedir.

Vaktimizde bilhassa protein ve yağdan varlıklı, karbonhidrattan yoksul ( Atkins diyeti, Karatay diyeti …vb.) diyetler çok fazla ilgi görmektedir. Bu üzere diyetler kilo verdirirken uzun vadede fazla protein alımına bağlı kemik erimesi, böbreklerde taş oluşumu üzere sıhhat problemlerine da sebep olmaktadırlar.

Obez bireylere zayıflama diyeti uygularken diyetin protein içeriği orta seviyede artırılabilir. Lakin çok protein alımı, bilhassa hayvansal proteinlerin (et, süt, yoğurt….vb) artırılması öncelikle karaciğere fazla yük bindirebilir. Fazla proteinler amino asitlere çevrilerek karaciğerde üre ve amonyağa metabolize olurlar. Üre ve amonyak kan yolu ile böbreklerden atılır. Böylelikle fazla protein alımı böbreklere de fazlası ile yük bindirebilir. Tekrar fazla protein alımı başta bayanlar olmak üzere kemik erimesine ve böbreklerden kalsiyum atımına bağlı taş oluşumuna da neden olabilirler.

Tanınan diyetlerin bir başkası ise ketojenik diyetlerdir. Ketojenik diyetlerde karbonhidratlar çok derecede kısıtlanmaktadır. Aslında bu diyet, zayıflama maksatlı bir diyet değildir. 1920’li yıllarda epilepsi hastalarının hudut iletimini düzenleyip, nöbet sıklığı ve yoğunluğunu azaltmak için geliştirilmiştir. Bu diyet zayıflama emelli kullanıldığında kısa müddette kilo kaybı oluşmakta fakat bu kayıp genelde kas ve su kaybı formunda olmaktadır. Ve diyet bırakıldığında süratli ve kısa müddette kilo geri alınmaktadır. Ayrıyeten bu diyet vitamin ve mineral açısından da ihtiyacı karşılamamaktadır.

Paleo diyeti (taş periyodu diyeti), ekseriyetle protein yüklü, besinlerin en doğal haliyle tüketildiği bir beslenme biçimidir. Zerzevat ve meyve, kefir, fıstık, badem üzere besinleri tüketmek hürdür. Patates, bezelye üzere nişastalı besinlerin tüketimi sonlu, işlenmiş besinler ve tam tahıllı eserler yasaktır. Bu da protein yüklü bir diyet olduğu için karaciğeri ve böbrekleri ziyadesiyle yorar.

Bir başka diyet ise alkali diyettir. Alkali beslenmede zerzevat yoğunluklu bir beslenme kelam bahsidir. Buna bağlı olarak potasyum ve posa alımı fazla, yağ alımı düşük, protein alımı eksiktir. Buna bağlı olarak zayıflama hedefli kullanılmaktadır. Lakin bu mevzuda yapılan çalışmalar şimdi sağlıklı zayıflamaya tesirini desteklememektedir. Yeniden bu beslenme biçiminde protein, kalsiyum, esansiyel yağ asitlerinden yetersiz bir beslenme kelam konusu olduğu için uzun vadeli kullanımları sıhhat açısından ziyanlı olabilmektedir. Ayrıyeten Türk’lerin beslenme alışkanlıkları ile de bağdaşmamaktadır.

Sonuç olarak, günümüzde uygulanan birçok sıhhatsiz zayıflama diyetlerinden yalnızca birkaçından bahsettik. Aslında burada en kıymetli sorulacak sorulardan biri hangi tip bireylere uygun nasıl bir diyet uygulanacağı olmalıdır. Şahısların sıhhat durumu, fizikî aktivitesi, alışkanlıkları, toplumsal hayatı ve istekleri göz önüne alınmalı ve herkesin metabolizmasına uygun diyetler bu için uzmanı olan diyetisyenler tarafından ayarlanmalı ve uygulanmalıdır.

SIHHATLE KALIN…….

Bunlar da hoşunuza gidebilir...

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir