sonbahar depresyonu hakkinda kkTBINOk
Sağlık

Sonbahar depresyonu hakkında

124486 1957241357

Eylülün sonlarına yaklaşıyoruz. Ağaçların yapraklarını dökmeye başlaması, yağışlar, değişen hava şartları insanın ruhunda da birebir etkiyi göstererek kişiyi depresif ruh haline yaklaştırır. Birçok beşerde görülen bu Sonbahar depresyonu pandemi süreciyle adeta taçlandı.

Son vakitlerde kendinizde ümitsizlik, sonluluk, karamsarlık ya da bir şeyler yapmada isteksizlik gözlemliyor musunuz? Pekala ya uyku ve yemek sisteminiz? Siz de mi son vakitlerde iştahınızın değiştiğini hissediyorsunuz?

Mevsimin ve yazdan kalma alışkanlıklarımızın sonbaharla birlikte değişmeye başlamasının hem fizikî hem de ruhsal tesirleri görülebiliyor. Bu sürece ahenk sağlamada yaşanabilecek zorlanmalar depresif ruh halini tetikleyebilir. Bu ruh hali ise konsantrasyon bozukluğu, güç kaybı, çabuk yorulma, işte verimsizlik, isteksizlik, uyku bozukluğu üzere problemlerle kendini aşikâr edebiliyor.

Okulların açılması ve çalışma ritminin giderek ağırlaşmaya başlaması da bir yandan çocukların, öteki yandan ebeveynlerin depresyona yönelik eğilimlerini arttırabilir. Bu periyotta çoğalan misyonlar ve üstlenilen sorumluluklar daha çok dert ve gerilime yol açarak depresyona ya da “depresif durum”a giden yolun taşlarını döşeyebilir.

Sonbaharda adaptasyonumuzu zorlaştıran doğal – mevsimsel şartlara Covid – 19’la hayat kısıtlılıklarının da eklenmesi, hepimizi ruhsal manada daha dikkatli ve planlı davranmaya itiyor. Artan işlerimiz ve rollerimiz nedeniyle dış dünyayla temas etme zorunluluğunun arttığı bu devirde, hastalık riski ile dışarıda olma mecburiliği ortasında sıkışmak depresif durum tetikleyicilerinden biri haline gelebilir.

65 yaş ve üstü kümeye mensup bireyler, doğal mevsimsel şartların zorluklarıyla birlikte pandemi kısıtlılıklarının zorluklarını birebir anda yaşadıklarından ötürü, depresyon ve başka ruhsal sorunlar açısından daha yüksek risk taşıyor olabilirler. Bilhassa bu bölümün daha fazla dikkatli olması gereken bir periyottan geçtiğimizi söyleyebiliriz. Lakin bu kümenin, söylediklerimizi kaygıyla karşılamalarına gerek olmadığını, yapılması gerekenin kimi önlemleri almaktan ibaret olduğunu vurgulamak ta yerinde olacaktır.

İçinden geçmekte olduğumuz bu “pandemili sonbaharda” ruh sıhhatimize tesir eden faktörlerle baş edebilmemize yardımcı olabilecek 12 teklif:

1. Her ne kadar tabiat kendini mat ve soluk renklere bıraktıysa da siz yaşadığınız ortamı ve ferdî eşyalarınızı (kıyafetler vb.) renklendirebilirsiniz.

2. Yaz aylarında güneşin verdiği enerjiyi hatırlayın! Güneş aslında bizi aydınlatma ve ısıtmanın yanında “seratonin” salgılamamıza ve böylelikle kendimizi daha enerjik ve keyifli hissetmemizi de sağlıyor. Yazdan kalan güneşli anları olabildiğince kucaklamaya çalışın!

3.Bu devirde fast-food’tan, sık alkolden, yapay şekerli eserlerden, tek taraflı beslenmeden, uzak durun. Zerzevat ve hayvansal besinlerin istikrarlı olduğu bir beslenme tertibi oluşturun, bol bol su için.

4.Uyku nizamınıza dikkat edin; düzensizse, adım adım sisteme sokmaya çalışın. Kendinizi yorgun hissediyorsanız çok uyumanın dinlenmek manasına gelmeyeceğini göz önüne alın.

5.Depresyonun tesiri altındayken zihniniz bulanık olabilir. Gündelik hayatınızı ve vaktinizi önceliklerinize nazaran bir plana oturtmaya çalışın. Dağınıklık, zihninizi ve vücudunuzu daha fazla yük altına sokabilir.

6.Kendinizce sizi zorlamayacak küçük aktiviteler edinin. Örneğin, açık havada yürümek, yeni dönem sanat etkinliklerinden hoşunuza gidenlere katılmak, yeni bir sinema serisine başlamak ya da uzun vakittir ertelediğiniz bir kitaba başlamak üzere.

7.Her ne kadar konut içinde olsanız da, zihniniz üzere vücudunuz de epey yoruluyor. Hem zihninizi hem de vücudunuzu tıpkı anda gevşetecek meditatif idmanlar, hafif jimnastik, dans üzere kapalı yere uygun olan aktiviteler yapabilirsiniz.

8.Düşünce halinizi değiştirmeye çalışın; değiştiremeyeceğiniz gerçeklerle içinizde didişmeyin, mevcut koşullarda hayatınızı güzelleştirmeye, kolaylaştırmaya odaklanın. Yani alışkanlık haline getirmiş olduğunuz olumsuz bakış açılarınızı gözden geçirerek tahlil odaklı bir bakış açısı edinmeye yanlışsız zihninizi eğitin.

9.Çalışıyorsanız, iş ortalarını düzgün değerlendirin. Bu tıp vakitler başınızı rahatlatmak için bir fırsattır. Çay içerken ya da yemek yerken dinlenmeye bakın, iş düşünmeyin. O an’a konsantre olun.

10.İşteyken sizi motive eden küçük aktiviteleri keşfedin. Çocuğunuzun fotoğrafına bakın, iş arkadaşınızla 5 dakika sohbet edin, ya da çok sevdiğiniz bir şarkıyı dinleyin. Bu tıp küçük anlar, birikerek işyerinde hoş vakit geçirdiğiniz hissi verecektir.

11.Telefonu elden bırakmayan, daima sanal dünya odaklı bir rahatlama yolunuz varsa bunu azaltın. Duygusal gerilimlerinizi atmanıza yardımcı olacak samimi ve bilhassa optimist, eğlenceli beşerlerle sohbet edin.

12.Bunun süreksiz bir durum olduğunu bilin. Unutmayın ki her sonbahardan sonra kesinlikle bir ilkbahar vardır.

Bunlar da hoşunuza gidebilir...

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir