Sağlık

Sıhhatle kilo almak!

“Aman canım sen de! Kilo almak istiyorsan bol bol çikolata ye, cips, poğaça, börek ye; kiloları alırsın. Bak biz kiloları vermeye çalışıyoruz; sen ise neyden bahsediyorsun…” üzere öğütleri pek çoğumuz zayıf olan arkadaşlarımıza söyleriz yahut söylenildiğini duyarız. Sanıldığının tersine zayıf bireylerin kilo alması hiç de kolay değildir. Hatta iştahsızlıktan şikâyetçi zayıf bir kişinin kilo alması; fazla kilolu olan birinin kilo vermesine göre çok daha zordur. Kilo almaya çalışırken yanlış beslenerek yağ kütlenizi arttırmamalısınız. Hem kas, hem su, hem de yağ yükünüzü istikrarlı bir biçimde arttırarak en ülkü kilonuza ve en ülkü vücut yapısına sahip olmalısınız. Bunun için de kesinlikle uzman dayanağı gerekir.

Kilo almak istiyorsunuz; nasıl başlamalı?

Sağlıklı kilo almanın birinci basamağı, kilo alamama nedeninizi tespit etmektir. Kilo alamamanızın birçok nedeni olabilir. Aşağıda sıralayacak olduğum nedenler, kilo alamamanın temel nedenleridir.

Kişinin muhtaçlığı olan enerjiyi gereğince alamaması yahut aldığı kaloriden fazlasını harcaması

Kimi mineraller yahut vitaminlerin eksikliği

Mide, bağırsak sistemindeki bozukluklar, gaitada parazitler bulunması

Hormonsal bozukluklar

Yanlış, yetersiz ve istikrarsız beslenme

Tüm tetkiklerimi yaptırdım, sorun beslenme kaynaklı gözüküyor…

Tüm analizlerden sonra şayet sonuç beslenmenizdeki bir meseleden kaynaklı gözüküyor ise, diyetisyeniniz yardımı ile sağlıklı kilo almaya başlayabilirsiniz demektir. Bunun için tekrar aşağıda sıralayacağım hususlara bir göz atalım.

Elinizin altında kuru meyve bulundurun.

Ofisinizdeki masanızda, çekmecenizde; çantanızda; otomobilinizde; konutunuzun çeşitli yerlerinde kuru meyve bulundurun. Kuru meyvelerin kalori içeriği yüksek olmakla birlikte; posa, vitamin ve mineral içeriği olarak da epey zengindir. Kuru meyveleri orta öğünlerde tüketerek hem sağlıklı beslenmiş olursunuz, hem de güç katkısı sağlamış olursunuz.

Sütlü tatlı tüketin.

Gün içerisinde orta öğünlerden birinde sütlü tatlı tüketmelisiniz. Sütlü tatlılar, protein ve kalsiyum alımınıza katkı sağlarken; tıpkı vakitte kilo almanız için gereksiniminiz olan güç için âlâ bir destekleyicidir. Besin kıymeti yüksek olan sütlü tatlılar, sağlıklı beslenerek kilo almanıza yardımcı olacaktır. Keyifle tüketeceğiniz sütlü tatlınızın üzerine de ceviz, fındık, fıstık üzere yağlı tohumlardan ek etmeyi unutmayın.

Kahvaltıda çay yerine taze sıkılmış meyve suyu, süt tercih edin.

Kahvaltınızda çay yahut kahve yerine taze sıkılmış meyve suyu yahut süt tercih ederek kahvaltı menüsünün güç içeriğini de yükseltmiş olursunuz. Taze sıkılmış meyve suları vitamin deposudur; bağışıklık sistemini güçlendirmede yardımcı olur. 1 büyük bardak taze sıkılmış meyve suyunun kalori içeriği 3-5 porsiyon meyveye denk gelmektedir. Meyve suyunuzu şişkinlik yaratmaması ismine kahvaltı sonrasında da içebilirsiniz.

Sigara içmeyi bırakın.

Sigaranın iştahı kapattığı ve sigaradaki nikotin hususunun metabolizmayı hızlandırıcı tesiri olduğu bilinmektedir. Sigarayı bıraktığınızda yalnızca ağız tiryakiliği için bile bir şeyler tüketmeye başladığınızı göreceksiniz.

Sıvı tüketiminizi denetim altına alın.

Günlük ortalama 1,5-2 litreden fazla su tüketmemeye çalışın. Gereğinden fazla su tüketimi midede doygunluk hissini arttırır ve farkında olmadan gereksiniminizden az besin tüketirsiniz. Bilhassa yemek öncesi ve yemek sırasında sıvı tüketmeyin. İçecekler midede yer kaplar, tokluk hissi verir ve çabuk doygunluk yaşamanızı sağlar. Su yahut öbür içecek tüketimlerinizi yemekten ortalama 30-45 dakika evvel yahut 30-45 dakika sonra yapmaya ihtimam gösterin.

Orta öğünlerde süt/yoğurdun içine reçel/bal ek ederek tüketin.

Günlük kalsiyum ve protein alımını sağlamak ve sağlıklı beslenmek ismine gün içerisinde ortalama 3-6 porsiyon süt/yoğurt tüketimi sağlanmalıdır. Süt yahut yoğurdunuzun içine eklediğiniz reçel/bal aldığınız kaloriyi arttıracaktır.

Asitli içecekler yerine mesken üretimi limonata yahut meyve suyu tercih edin.

Asitli içecekler midenizde gereksiz yer kaplayarak size şişkinlik ve tokluk hissi verir. Bu cins içecekler yerine limonata yahut meyve suyu tüketerek daha doğal ve sağlıklı beslenmiş olacaksınız. Limonatanıza, kompostonuza bal yahut pekmez ilave etmeyi unutmayın.

Tüketeceğiniz yağın cinsine dikkat edin.

Tereyağı tüketmek yerine, sağlıklı beslenmenizi sağlayacak olan zeytinyağı üzere sıvı yağlar tercih edin. Yemeklerinizde de ayçiçeği yağı, mısırözü yağı, vb. sıvıyağları tercih edin. Et koyduğunuz yemeklere ayrıyeten yağ eklemenize de gerek yok.

Yemek yediğiniz ortam ferah, pak, rahatlatıcı olmalı.

İştah durumu, ruhsal etkenlerden etkilenebilir. Gerilimli bir ortamda yemek yemek keyifli olmaz.

Hekiminiz ve diyetisyeniniz bilgisi dahilinde enteral (destekleyici) eserler kullanılabilir.

Gerek görüldüğünde günlük tüketimlerinize toz karbonhidratlar, toz proteinler eklenebilir; bu toz karışımlar süt yahut meyve suyu ile karıştırılarak tüketilebilir. Enteral içecekler de orta öğün olarak tüketildiğinde günlük alınan güç, protein, karbonhidrat ve yağ alımına katkı sağlamış olur.

Salatalarınızı zenginleştirin.

Salata gerekli posa alımını ve vitamin-mineral alımına katkı sağlar. Salatalarınızın içine ceviz, zeytinyağı, peynir, zeytin ve haşlanmış yumurta ek edin.

Spor yapın.

Tartı kaldırma, vb. kas artışına sebep olan sporlardan faydalanabilirsiniz; lakin kesinlikle bir uzman takviyesi alarak size uygun olan bir antrenman programı uygulamalısınız.

Kalori ve besin pahası ağır olan besinleri tercih edin.

Güç içeriği ağır olan besinlere (ceviz, fındık, fıstık üzere yağlı tohumlar, kuru meyveler, sütlü tatlılar, malt içecekleri, konutta yapılmış kekler, tahin, pekmez gibi) günlük beslenmenizde sıklıkla yer vermelisiniz.

Bunlar da hoşunuza gidebilir...

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir