sarsinti korkusu nedir nasil gecer
Sağlık

Sarsıntı Korkusu Nedir? Nasıl Geçer?

Şiddeti, yeri ne olursa olsun her zelzele hepimizi olumsuz etkileyen ve kaygımızı depreştiren bir durumdur. Lakin bazıları için sarsıntı dehşetten çok öte, hayatı kabusa çeviren bir fobi… Pekala Zelzele korkusu (Seismophobia) nedir? Nasıl geçer?

Zelzele korkusu, öteki pek çok fobinin tersine kişinin kendisinin tehlikeyle karşı karşıya olduğu bir problemle değil; ailesi, yakın etrafı, hatta dünyayı içerisine alan felaket senaryolarıyla tetikleniyor. Aslında bir çeşit mevt ve kaybetme fobisi. Yani gerçekte sarsıntının kendisinden değil potansiyel sonuçlarından, ölmekten ve sevdiklerimizi kaybetme ihtimalinden dehşete kapılıyoruz. Seismophobia en çok da belirsizlikle tetikleniyor. Kişi sarsıntıdan kaçamayacağını düşünerek gerilime ve tasaya kapılıyor ve yaşadığı her makûs olayda bu korkusu tetikleniyor. Şahısların zelzele üzere ağır sonuçlara yol açan olaylarda birkaç hafta içinde duruma alışıp hayata devam ettiği lakin birtakım şahıslarda bu sürecin uzun sürmesinin Akut Gerilim Bozukluğu’na ve Travma Sonrası Gerilim Bozukluğu’na yol açabileceği unutulmamalıdır.

Hayatımızı önemli manada etkileyecek olan bu kaygının belirtileri bireyden şahsa nazaran farklılık gösterse de genel olarak; uyku bozuklukları, küçük bir hareketten bile korkma durumu, ağlama isteği, ağır bir huzursuzluk hissi, depresyon, zelzele anının akıldan çıkmaması ve her harekette birebir anın yine hatırlanmasıdır.

Sarsıntı Korkusu Nasıl Yenilir?

  • Öncelikle bu endişeyi nitekim yenme isteğinize odaklanmalısınız. İnanmanız bu fobiyi yenmenizde en kıymetli etkendir.
  • Tedavi tekniklerini araştırmalı ve hayatınız olumsuz etkiyen bu durumdan kurtulmak için bir an evvel tedaviye başlamalısınız.
  • Zelzele konusunda bir eğitime katılarak bu mevzuda bilinçlenmeniz sizi endişenize karşı daha güçlü kılacaktır.
  • Endişenizi bastırmayın, anlaşılmayacağınız telaşıyla yaşadıklarınızı içinize atmayın. Paylaşın ve tahlil yollarını bulmak için etrafınızdan manevi dayanak alın.
  • Bilişsel-davranışçı psikoterapilerle mümkün bir sarsıntıyla ilgili gerçekçi inanışları ve fikirlerinizi test etme ve bunların yerine daha gerçekçi halde düşünebilmeye başlayabilirsiniz. Böylece zelzele dehşetinin duygusal, fizikî ve zihinsel belirtileri ortadan kalkacak, kaçınma davranışları vakitle azalacak hatta son bulacaktır.
  • En kıymetlisi sakin kalmayı öğrenmelisiniz.
  • Sarsıntı çantası oluşturmak korkunuzu azaltacaktır lakin zelzele çantasını gözünüzün önüne koyup her saniye zelzelesi kendinize hatırlatmaktan kaçının.
  • Rahatlatıcı müzik dinleme, nefes antrenmanları ve gevşeme çalışmaları, anksiyete ve depresyonu hafifletmede başvurulabilecek faydalı tekniklerdir.

Zelzele korkusu tedavisinde emel bireye bu dehşetle başa çıkma hüneri kazandırmaktır, Daha öncede belirttiğim üzere zelzele hepimizde korku yaratır lakin iki haftayı geçen bir mühletten sonra hâlâ çok ağır dehşet ve sıkıntı yaşıyorsanız, günlük yaşama geri dönmekte zorlanıyorsanız, bir an evvel profesyonel takviye almanızı öneririm.

Bunlar da hoşunuza gidebilir...

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir