rahatsiz eden tekrar eden fikirlerden nasil kurtulabiliriz 4apSsaGI
Sağlık

Rahatsız Eden, Tekrar Eden Fikirlerden Nasıl Kurtulabiliriz?

Bazen o denli niyetler aklınıza gelir ki düşünmekten rahatsız olursunuz, bir an evvel bu niyetleri aklınızdan çıkarmak için çabalarsınız. Lakin aslında siz o niyetlerle savaştıkça niyetleriniz size üstün gelmeye başlar.

Pekala bu daima aklımızda dönüp dolaşan rahatsız edici fikirlerden nasıl kurtuluruz?

Birinci olarak kanıyı tanımanız lazım. Bu fikir her şeyle ilgili olabilir. Lakin sizin tanımlamanız gereken: “Bu niyet sizi neden bu kadar rahatsız ediyor, tasa mı yaratıyor, bir belirsizlik mi ortaya çıkarıyor ya da içinizde suçluluk duygusu mu ortaya çıkarıyor?” Bu fikirler birebir vakitte yüzleşmekten korktuğunuz şeyler de olabilir. Bunlar sizde hangi hisleri ortaya çıkarıyor evvel bunları tanımlamanız gerekiyor.

İkinci basamak olarak kendinize fikirle ilgili birtakım sorular sorarak niyetinizi incelemeye başlayabilirsiniz: “Bu aklınızdaki rahatsız edici fikre yönelik onu destekleyen ispatlarınız var mı?”

Bazen tekrarlayan problemli niyetlerinizi kimseye anlatamadığınız için yalnızca bunu siz yaşıyormuşsunuz üzere gelebilir. Meğer tıpkı kanıyı yaşayan binlerce insan vardır. Kimseye anlatamadığınızda, kendinizi yalnızca siz yaşıyormuşsunuz üzere hissettiğinizde yeterlice bunalırsınız ve omuzlarınıza ekstra bir yük biner. Bu yüzden öbür bir soru olarak şunu sorun kendinize: “Aynı olayı yakın bir arkadaşınız yaşasa ve gelip size anlatsa siz ona ne tavsiye verirdiniz? Onun için ne kadar rahatsız edici olurdu bu niyet?”

Şu anda evet bu niyet sizi çok rahatsız ediyor lakin önümüzdeki aylarda, yıllarda bu fikir tekrar sizi rahatsız ediyor olacak mı? Hala bunu düşünmekten dolayı kendinizi makûs hissedecek misiniz? İleriye dönük bir senaryo düşündüğünüz vakit aslında o büyük fotoğraf içinde şu an sizi rahatsız eden bu fikrin çok da kıymetli olmadığını göreceksiniz.

Kendinizi bilhassa makûs hissettiğiniz vakitlerde etrafınızdaki durumları ve olayları yanlış yorumlamaya daha müsaitsinizdir. Öncelikli olarak daima en makûs senaryoyu düşünmeye başlarsınız. Meğer hayatınızda her şey âlâ giderken memnunken ise durum bunun tam karşıtıdır. Buna duygusal düşünmeyle bağlı zihinsel algı yanlışı deriz. Tam da bu yüzden rahatsız edici fikrinizi ele alın bir bakalım. Burada duygusal bir düşünme mi yapıyorsunuz yoksa mantıksal bir düşünme mi kelam konusu? Yaşanan durum bana ziyan verici mi ya da en makus bununla karşılaşırsam ne olur? Beşerler genelde bu olursa en berbat ne olur sorusunun yanıtını vermekten kaçarlar, korkarlar. Fakat karşılık verdiklerinde ise durumun o kadar da korkutucu olmadığının farkına varırlar. Bu yüzden bu rahatsız edici fikrin mantığını sorgulamanız gerekir.

Sizi rahatsız eden fikirleri bir kağıda yazabilirsiniz. Kimsenin bu kağıdı görmesine ya da kimseye anlatmanıza gerek de yok. Üzerinden 2-3 gün geçtikten sonra bu kağıdı kendinizi rahat hissedeceğiniz bir ortamda yırtın, atın yahut yakın. Farklı bir formda bu metot hayli işe yarıyor. Zira kağıdı yırtmak aslında sembolik bir halde o niyetlerden kurtulmayı temsil etmiş oluyor.

Rahatsız edici fikirlerden kurtulmaya çalışırken hangi yanlışları yaparız?

Rahatsız edici niyetler bazen sizi o kadar bunaltır ki onlarla uğraştıkça kendinizi çok daha berbat hissedersiniz. Onlarla savaşmak için gücünüz kalmaz ve onlara teslim olursunuz. Bu da vakitle bir kısır döngü haline dönüşür. Siz niyetlerle savaşırsınız, onlar büyür; yorulursunuz, yoruldukça da onlar sizi daha çok rahatsız etmeye başlar. Pekala bu kısır döngüyü nasıl kırabilirsiniz? Olağanda yaptığınız rutin bir işi yapmak sizi o niyetten uzaklaştıracaktır, bilhassa de bu fizikî bir işse. Biz zannederiz ki zihnimizdeki fikirle savaşırsak ondan kurtulabiliriz. Meğer biz onlarla savaştıkça onlar daha da güçlenir. Bu türlü durumlar kitap okuyarak, sinema izleyerek, arkadaşlarınızla sohbet ederek, yemek yahut spor yapmak üzere fizikî bir işle uğraşmak algınızı öbür bir noktaya kaydıracağı için sizi rahatlatacaktır. Bu türlü anlarda öbür bir işe odaklanamayacağınızı düşünebilirsiniz lakin başladıktan biraz sonra kendinizi %100 yerine %60-70 oranlarında bile olsa o işe vermiş olacaksınız ve sizi rahatsız eden fikirden o anda bu oranlarda bile olsa uzaklaşabilip rahatlayacaksınız.

Rahatsız edici kanılardan kurtulmaya çalışırken yapılan yanılgılardan birisi de, o kanıyı hiç düşünmemeye çalışmaktır. Mesela artık size asla pembe bir fil düşünmeyin desem çabucak gözünüzün önüne pembe bir fil gelecektir. Zihnimizin bu türlü bir tarafı vardır; bir şeyi ne kadar düşünmek istemezsek onu çabucak göz önüne iter. Fikir geldiği vakit onunla savaşmak yerine, onu kabul edeceğiz.

Bunlar da hoşunuza gidebilir...

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir