Sağlık

Panik atak için 5-4-3-2-1 tekniği nedir ?

Panik atak genel tarifi itibariyle nizamlı bir formda ve birdenbire gelen panik yahut kaygı hissinin tesiri altında kalınmasıyla oluşan bir anksiyete bozukluğudur. Gündelik hayatımızda hepimiz dehşet ve panik hissini yaşarız, bu beklenmedik olaylar karşısında verdiğimiz reaksiyonlardır ve insan olmanın getirdiği, bizi hayatta tutan duygulanmalardır. Bunun tersine panik atak yaşayan beşerler bu panik ve kaygı hislerini tertipli olarak ve bir sebebe bağlı olmadan da yaşayabilirler.

Panik atağın en besbelli özellikleri ortasında olan denetim kaybı hissine karşılık 5-4-3-2-1 tekniği, bu denetim dışında gerçekleşen atağın dinginleştirilip, beyni kuşatan fikirlerin sakinleştirilmesinde kullanılan çok başarılı ve kolay bir tekniktir. Bu teknikle yapılan antrenman “Grounding” olarak bilinir ve hedefi beş duyumuzla etraf ortasındaki farkındalığı kazanmak ve bireyi yaşadığı ana geri döndürmeye çalışmaktır.

Şayet bir panik atak yaşıyorsanız; derin derin nefes almaya başlayın ve her nefes alışınızda içinizden beşe kadar sayın. Burada kıymetli olan şey nefes verirken daha yavaş olunmasıdır, nefes verme müddeti alma müddetinden iki kat daha fazla olmalıdır. Bu nefes antrenmanlarını tekrarladıktan sonra etrafınıza odaklanın ve;

etrafınızda her ne görüyorsanız beş şey belirleyin ve bunları zihninizde tekrarlayın.

dokunup hissedebileceğiniz dört şey belirleyin ve bunları zihninizde tekrarlayın.

Etrafınızda duyabileceğiniz üç şey belirleyin ve bu sesleri zihninizde tekrarlayın. Burada değerli olan şey bu seslerin iç sesiniz olmamasıdır.

Etrafınızda kokusunu alabileceğiniz iki şey belirleyin, şayet kokusunu alabileceğiniz bir şey olmadığını düşünüyorsanız yerinizi değiştirin, daha sonra bu kokuları zihninizde canlandırın ve tekrarlayın.

Son olarak ise etrafınızda tadını alabileceğiniz bir şey belirleyin, şayet yoksa en son tadını aldığınız şeye konsantre olun ve bunu zihninizde tekrarlayın.

Yapılması ve uygulanması çok kolay olan bu başarılı tekniği tekrar tekrar yapabilirsiniz. Bu teknik beş duyunuzu canlandıracak ve sizi bulunduğunuz gerçek ana geri getirip zihninizde bulunan istenmeyen fikirlerinizi azaltacak ve atağınızı dizginleyecektir.

Bunlar da hoşunuza gidebilir...

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir