Sağlık

Mevsimsel hastalıklar ve beslenme

Mevsim geçişlerinde bağışıklık sisteminde zayıflama, soğuk algınlıkları ve bahar yorgunluğu birlikte sık sık görülebilmektedir. Sağlıklı beslenmek, fizikî aktivite, sistemli uyku ve gerilimden uzak durabilmek mevsimsel hastalıklara karşı bedeni güçlendirmek ismine çok büyük kıymet taşımaktadır. Olağan ki bu birebir vakitte Covid 19 enfeksiyonu ile uğraş için de kıymetli bir durumdur.

Kış aylarında kapalı ortamlarda daha fazla vakit geçirmeye bağlı fizikî aktivitede azalma olabilmektedir. Bir de gecelerin uzun olması televizyon karşısında daha fazla vakit geçirmeye sebep olmakta ve bu da daima atıştırma eğiliminin artması ve bireylerde kilo artışı ile sonuçlanabilmektedir.

Sonbahar ile birlikte üst teneffüs yolları hastalıklarında gözle görülür bir artış olmaktadır. Bir de buna Covid 19 enfeksiyonunu eklersek sağlıklı beslenmenin kıymeti daha yeterli anlaşılabilir.

Beden direncini yüksek tutmak sağlıklı ve istikrarlı beslenmekten geçmektedir. Tek tip beslenmek yerine besinlerde çeşitliliğe ehemmiyet vermeli, bütün besin kümelerinden gün boyunca tertipli ve istikrarlı bir biçimde tüketmeliyiz. Bilhassa fermente süt eserlerinden kefir ve yoğurt üzere besinler hem sindirim sistemimizi korur hem de bağışıklık sistemimizi güçlendirir.

Zerzevat ve meyveler mevsimine nazaran tüketilmelidir. Zerzevat ve meyveler yüksek oranda lif, C vitamini ve mineral içerikleri yanında düzgün birer antioksidan kaynağıdırlar. C vitamininden güçlü portakal, mandalina, kivi,greyfurt üzere meyvelerin yanında kırmızı ve yeşil biber, pancar, turp, kereviz, ıspanak, pırasa, lahana üzere besinler çokça beslenmemizde yer almalıdır. Günlük 3 porsiyon zerzevat ile 2 porsiyon meyve en azından kâfi olacaktır.

Yeniden omega 3 kaynağı besinler çok âlâ bir bağışıklık sistemi koruyucusudurlar. Bilhassa, somon, sardalya, hamsi üzere balıklar haftada en azından bir kez tüketilmelidir.

D vitamini kaynağı güneş, kışın çok fazla yüzünü göstermediğinden ve ayrıyeten kapalı ve sıkı giyinmek zorunda olduğumuz için bedenimize D vitaminini gereğince alamamaktayız. Yapılan son çalışmalarda ise D vitamini eksik olan bireylerde Covid 19 enfeksiyonunun ağır seyrettiği gösterilmektedir. D vitamini kemik gelişimi için kıymetli olduğu kadar bağışıklık sistemi için de büyük ehemmiyet taşımaktadır. Bu nedenle gerekli durumlarda kesinlikle D vitamini takviyesi dışarıdan alınmalıdır.

Çinko, selenyum ve magnezyum mineralleri de bağışıklık sistemi için çok kıymetlidir. Çiğ kuru yemişler, balık, kurubaklagillere de diyetimizde yer vermemizde büyük yarar vardır.

Kış aylarında sıvı tüketiminde de yetersizlik görülebilmektedir. Sıvı tüketimi hayatımızın her periyodunda çok değerlidir. Bedenden ziyanlı hususların atılması ve bedenin öbür işlevleri için su çok gereklidir. Günde 10-12 bardak su tüketmekte büyük yarar vardır.

Ayrıyeten daima dediğimiz üzere bütün bunların yanında tertipli fizikî aktivite de bağışıklığımız için değerlidir. Her gün yapılacak bir saatlik yürüyüşler faydalı olacaktır.

SIHHATLE KALIN……

Bunlar da hoşunuza gidebilir...

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir