Sağlık

Kolestrolüm yüksek ne yapmalıyım?

Kolesterol düzeylerinizi (LDL ve münasebetiyle total kolesterol) denetim altına almaya yardımcı olabilecek birkaç pratik tavsiyeyi derlemek istedim.

– Kilo kaybı, yüksek kilolu şahıslarda genel olarak kan bedellerini (kolesterol, şeker-insülin vb) istenen düzeylere çekmekte epey efektif bir adım olacaktır.

– Kilo vermeyi düşünmüyor ya da fazla kilonuz yoksa, kilo kaybından bağımsız beslenme ve harekette yapabileceğiniz ufak lakin efektif değişiklikler şu halde:

1- Lif alımını arttırmak, başta zerzevat, meyve olmak üzere, kurubaklagil, tam tahıl vb liften varlıklı besin tüketimini arttırmak,

2- Doymuş yağ tüketimini azaltmak, bilhassa de et, tavuk vb hayvansal kaynaklardan gelen yağ alımını azaltmak ve bu stil besinlerde daha az yağlı taraflardan tercih etmek,

3- Omega-3 alımını arttırmak, balık tüketimini arttırmak ve balıkla aramız çok yoksa destek olarak balık yağı tüketmek, mümkün değilse de bitkisel omega-3’ten güçlü çiğ kuruyemiş, keten tohumu vb tohum çekirdek tüketimini arttırmak (ufak bir not geçelim: bitkisel omega-3 kaynakları bedende çok az bir randımanla kullanılıyor, o yüzden mümkünse hayvansal omega-3 tercih edilmeli),

4- Genel olarak paketli eser tüketimini azaltmak, işlenmiş karbonhidrat, yağ ve kalori yoğunluğundan varlıklı besinleri bir tık azaltmak,

5- Son olarak hareketi arttırmak, hareketi az da olsa biraz arttırmak kolesterol düzeylerinizi denetim altında tutmakta yardımcı olacaktır.

Not: Bu tavsiyeler toplumun geneli için geçerlidir. Bireyde ailesel hiperkolesterolemi (genetik yüksek kolesterol) vb bir durum olmadığı sürece yumurta, karides vb kolesterolden varlıklı besinleri azaltmaya ya da kesmeye gerek yoktur.
Yiyecek yoluyla giren kolesterolün toplumun çoğunluğu için kandaki kolesterol düzeyleri üzerinde etkisiz olduğu biliniyor.

– Doymuş yağ tüketimi, lif tüketimi, hareket üzere faktörler ana olarak birden fazla kişi için kolesterolü denetim altına alacak şeyler. Bireyde ailesel hiperkolesterolemi (görülme sıklığı %1’den az) vb bir durum varsa o vakit beslenmeye spesifik olarak biraz daha ayrıntılı bakmak gerekiyor.

Bunlar da hoşunuza gidebilir...

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir