Sağlık

Kolajen nedir?

Kolajen son vakitlerde hayli tanınan hale gelmiş bilhassa bayanlar ortasında sıklıkla tercih edilen desteklerden biridir. Kolajen desteği ne işe fayda? Kolajeni kullanmalı mıyız? Kolajen hakkında tüm bilgileri bu yazıda sizlerle paylaşmaya çalışacağım.

Kolajen dokularda doğal olarak bulunur. Deri, kemik, kıkırdak ve tendon üzere farklı bağ dokularda bulunan ve memelilerde toplam proteinin yaklaşık %30’unu içeren lifli bir proteindir. Bağ dokuda bulunan çok değerli yapısal bir proteindir. Bağ dokuyu güçlendirmek ve beden bütünlüğünü korumak temel vazifesidir. En fazla cilt sıhhati ve hoşluğu ile bütünleşse de bedenimizin bir çok yerinde bol ölçüde bulunur. Cildin orta katmanı olan dermisin ise %70-80’ini oluşturur. Kolajenin 20 farklı çeşidi bulunmaktadır. Bu cinslerin %90’ı tip 1, tip2 ve tip3’den meydana gelmektedir. Bu cinsler yapı ve fonksiyon açısından birbirinden farklılık göstermektedir. Bu yüzden kolajeni destek olarak kullanırken de maksadımıza uygun olanı tercih etmemiz kıymetlidir.

Kolajen desteği ne işe fayda?

Bağ doku hücrelerinden doğal olarak salgılalan kolajen; artan yaşla birlikte doğal olarak azalmaya başlar. Sigara kullanımı, gerilim, makûs beslenme, hareketsizlik ve kirlilik cildin esneklik ve canlılık özelliğinin azalmasına neden olur. Bu durumda ciltte kurumalar, sarkmalar meydana gelebilir. Bu durumların önüne geçmek ve cildin canlı, parlak olmasını sağlamak için kolajen destekleri kullanılmaktadır. Lakin bu desteklerin söylendiği kadar tesirli olduğuna dair kâfi ispat yoktur.

Daha fazla bilimsel çalışmaya muhtaçlık var.

Bu desteklerin işe yaradığına dair niyetler olsa da bu mevzuda kanıtlanmış kâfi çalışma yoktur. Yapılan bir çalışmada kolajen desteği kullanan bayanların 8 hafta sonunda cilt elastikiyetlerinin arttığı ve kırışıklarında azalma olduğu görülmüştür. Bir öbür çalışmada ise günde 1 gram kolajenin 12 hafta sonunda %76 derideki kuruluğu azalttığı, %12 çizgilerde azalma olduğu, %6 kolajende artış olduğu tespit edilmiştir. Lakin tekrar de uzun periyodik kullanım sonuçları gösteren daha kapsamlı çalışmalara gereksinim vardır.

Kolajeni nasıl kullanılmalıyız?

Farklı formları olan kolajenin tesirli olması için kesinlikle küçük yapıda ve çok ölçüde olması gerekir. Emiliminin artması için 3000 daltondan küçük parçacıklı olmalıdır. Bedendeki kolajenlerin %80-90’ı tip 1, tip 2 ve tip 3 kümesine aittir. Kolajenin başka tipleri çok düşük ölçülerde, bilhassa kalp kası, bağırsak mukozası, bazal membran ve akciğergibi spesifik organlarda bulunur. Cildin %70’ini tip1 ve tip3 kolajen oluşturur. Bu yüzden şayet cildiniz için kolajeni tercih edecekseniz tip1 ve tip3 kolajen içerenleri tercih etmelisiniz. Saç ve tırnaklarınızın bütünlüğü için de tip1 ve tip3 kolajen kullanmanız daha âlâ olur. Eklemleriniz için kolajeni kullanacaksanız tip2 sizin için daha uygun olacaktır.

Kolajeni kullanırken nelere dikkat etmeliyiz?

Üstte saydığımız tüm özelliklere ek olarak kolajeni kullanırken kesinlikle bir uzmana danışmanız gerektiğini söyleyebilirim. Destek olarak kullanılan kolajenin ekseriyetle tavuk ve sığırlardan elde edildiği bilinmektedir. Son vakitlerde balıklardan elde edileni de daha yaygın kullanılmaktadır. Fakat gebe ya da emziren bir anneyseniz, tavuk-sığır ve balık etine alerjiniz varsa kesinlikle dikkatli olmalısınız. Tıpkı vakitte kimi kolajen destekleri çinko, selenyum, C vitamini, hiyaluranik asit de içermektedir. Bu eserleri tercih etmek daha yararlı olabilir. 30’lu yaşlardan sonra kullanımı önerilen kolajen 30-50 yaş ortasında yılda 2 kez 3’er ay, 50 yaşından sonra ise yılda sefer 3’er ay tavsiye edilir.

Bedenimizdeki kolajeni korumak için neler yapmalıyız?

Kâfi ve istikrarlı beslenmeliyiz.

Vitamin, mineral açısından eksik beslenme, açlık kolajeni azaltır.

Sistemli antrenman yapmak kolajen imalini arttırır.

Sigara içmeyin.

Güneş ışınlarından korunun.

Kolajen içeren besinler hangileridir?

Et ve et suyu

omega3 yağ asitleri

yeşil yapraklı sebzeler

sarımsak

yumurta beyazı

yaban mersini, ahududu, böğürtlen üzere kırmızı renkli meyveler

Bunlar da hoşunuza gidebilir...

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir