Sağlık

Kolajen nedir, faydaları nelerdir ?

Kolajen, protein yapısında olup temel vazifesi dokulara esneklik sağlamak olan, kas ve tendonları birbirine bağlayan ve bedenin çabucak hemen tüm dokularında bulunan çok değerli bir unsurdur. Temel misyonu bağ dokularını korumaktır. Cilde esneklik ve sıkılık sağlar. Kolajenin yaşlanma ile bedende ölçüsü azalır. Bu da ileri yaşlarda eklem rahatsızlıklarına, kemik erimesine, bacak ve kalçalarda selülitlerin artmasına ve cilt kırışmalarına neden olur. Ayrıyeten kolajen tüm bunların dışında barsakların iç duvarında bulunarak sindirim sistemini, toksinlerin temizlenmesi ile karaciğeri ve yeniden kalp sıhhatini da korumaktadır. Ayrıyeten, göz sıhhatini koruduğu üzere kemiklerin de güçlenmesinde değerli vazifeleri vardır.

Beden kolajeni 30 yaşından itibaren kaybetmeye başlar, 40 yaşına geldiğinde kolajenin % 10-20’si kaybedilir. Bu kayıp yaş ilerledikçe daha da fazlalaşacak demektir.

. Kolajen dışarıdan destek formunda alınacağı üzere birtakım besinlerden de dayanak sağlanabilmektedir. Kolajen üretmeye yardımcı olan temel besinler C vitamini , prolin, glisin, glutamin, arginin üzere amino asitler ile çinko ve bakırdır. Kolajen içeren besinlerin başında kemik suyu gelmektedir. Ağır bir biçimde kolajen içerdiğinden ötürü kemik suyuna beslenmemizde bol ölçüde yer vermemizde yarar vardır. Kemik suyu yapılırken tavuk üzere küçük baş hayvanların et ve kemikleri en az 2-3 saat, dana eti üzere büyük baş hayvanların et ve kemikleri en az 4-6 saat civarında kısık ateşte kaynatılmalıdır. Kaynatma esnasında sirke üzere asit içeren katkılarla besindeki kolajenin açığa çıkması sağlanmalıdır. Bu halde bol ölçüde yapılan kemik suları buzdolabında küçük modüller halinde dondurularak yemeklerde kullanılabilir.

C vitamini içeriği yüksek olan kivi, çilek, elma, portakal, kırmızı biber üzere besinler kolajen üretimine muhteşem dayanak besinlerdir. Yeniden kırmızı et, susam, kakao, kaju, mercimek, deniz eserleri bakır ve çinko açısından zengindirler. Soğan, sarımsak, karnabahar, lahana üzere besinler, yumurta, süt eserleri, kuşkonmaz, mantar, kabak ile omega 3 yağ asit içeren keten tohumu, ceviz, semizotu, ıspanak, somon, ton balığı, sardalya, uskumru üzere yağlı balıklar da kolajen üretimi için gerekli olan hususları çokça içermektedirler.

Kolajenin azalmasının en kıymetli sebeplerinden biri yaşlanma olmasına rağmen diğer kimi kıymetli faktörler de azalmaya katkı sağlamaktadır. Bilhassa sigara ve alkol kullanımı, fazla şeker ve şekerli besinlerin tüketimi, fazla güneşlenmek, yetersiz uyumak, hava kirliliği, kronik iltihaplanmalar, menapoz üzere nedenler de kolajen üretimini azaltmaktadır.

Bu nedenle bu üzere durumlardan sakınmak, sağlıklı ve istikrarlı beslenmek, antrenman yapıp bol oksijen almak sağlıklı ve keyifli yaşlanmamızı sağlayacaktır.

SIHHATLE KALIN……

Bunlar da hoşunuza gidebilir...

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir