Sağlık

Karbonhidratlar faydalı mı ziyanlı mı ?

Karbonhidratlar, beslenmemizde çok büyük ehemmiyet taşımaktadır. Günlük gereksinimimiz olan kalorinin yaklaşık %50-55’i karbonhidratlardan sağlanmaktadır. Yani gün içinde ortalama 1000-1200 kalori muhtaçlığı olan bir bireyin 100-125 gr.ortalama karbonhidrat alması gerekmektedir. Bu da günlük 3-4 dilim tam tahıllı ekmek, 2-3 porsiyon meyve ve 1-2 porsiyon zerzevata denk gelmektedir.

Karbonhidratlar, bedenimizin temel güç kaynağıdır. O nedenle günlük almamız gereken gücün en az yarısını içermektedir. Buna ek olarak beden için gerekli olan vitamin ve mineralleri ayrıyeten prebiyotikleri de yeteri kadar sağlamaktadırlar. Karbonhidratların temel güç kaynağı olmalarının yanında bol lif içerikleri nedeniyle de barsak sıhhati açısından büyük ehemmiyetleri vardır. Tam tahıllı eserler, kuru baklagiller, sebzeler ve meyveler vitamin-mineral içeriklerinin yanında düzgün birer antioksidan ve lif kaynağıdırlar.

Fakat karbonhidratları ortalarında faydalı ve ziyanlı karbonhidratlar olarak ayırmak daha yanlışsız olacaktır. Kolay karbonhidrat olan şeker ve eserleri, tam tahıllı eserler, lif içeren kuru baklagiller, sebzeler ve meyveler kadar günahsız değildir. Şekerin fazla tüketilmesi fazla kalori alımına sebep olduğu üzere, kana şekerin süratle geçmesi, dolayısı ile insülinin kanda fazla yükselmesine, buna bağlı olarak da kan şekerinin ansızın düşmesine sebep olabilir. Bu da istikrarsız insülin deşarjına ve buna bağlı olarak da şeker ve açlık krizlerine sebep olur. Ayrıyeten fazla şeker tüketimi kandaki insülinin artmasına sebep olacağından insülin fazlalığı da karaciğerde berbat kolesterolün (LDL) imalini dolayısı ile de kan kolesterolünün artmasına sebep olacaktır. Sonuçta metabolik sendrom dediğimiz sorun ortaya çıkacaktır.

İşte bu nedenle karbonhidratları alırken büsbütün kesmek yerine cinsine ehemmiyet vermek daha doğrudur. Diyet yapan şahısların düştüğü en değerli yanılgı yeteri kadar karbonhidrat almayıp, protein ve yağ ile enerjiyi tamamlamaya çalışmaktır. Lakin yetersiz karbonhidrat alımı bedendeki glikojen depolarının boşalmasına ve güç olarak da proteinlerin kullanılmasına sebep olacaktır ki bu da kilo vermeyi sağlar lakin yağ kaybı yerine kas ve su kaybına sebep olur.

Yüksek proteinli düşük karbonhidratlı diyetler metabolizmayı hızlandırıp kilo vermeyi çabuklaştırmasına karşın tartıda yağ kaybı pek az görülür. Şayet tartıda zayıf görünüyorsanız, fakat aynada yüzünüz, kollarınız zayıflıyor, yağlı bölgeleriniz olan karın ve kalça bölgeleriniz zayıflamıyor ise hakikat zayıflamıyorsunuz demektir.

Bunun yanında düşük karbonhidrat, yüksek protein ve yağlı diyetler, süratli zayıflatırken kanda protein fazlası kemiklerden kalsiyum çekilmesine bağlı kemik erimesine, böbreklerde taşa ve kan yağlarının yükselmesine sebep olabilmektedir. Ayrıyeten diyetimizde kıymetli lif kaynakları olan karbonhidratların az tüketilmesi kabızlığa sebep olacağından kilo vermede sıkıntılara da yol açacaktır.

Yani burada değerli olan kâfi karbonhidrat, protein, yağ, vitamin ve mineral alarak zayıflamaktır. Karbonhidratı tüketirken de gerçek karbonhidratı diyete eklemek değerli olandır. Hakikat karbonhidratlar kompleks karbonhidrat dediğimiz tam tahıllı eserler, kuru baklagiller, sebzeler ve meyvelerdir. Olağan ki bunların şahısların muhtaçlığına nazaran hesaplanarak tüketilmesi de gerekir. Aldığımız karbonhidrat fazla ise, faydalı olanı tüketsek bile kilo aldırır

SIHHATLE KALIN…….

Bunlar da hoşunuza gidebilir...

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir