gerilim
Sağlık

Gerilim

Hayatımızın çabucak hemen her alanında başa çıkmak zorunda olduğumuz durumlarla karşılaşabiliriz. Örneğin, yaşantımız içerisinde okul, konut, iş, arkadaş ve aile ortamlarında bazen bizler kendimizi gerilim altında hissedebiliriz. Ahenk sağlanması ya da reaksiyon verilmesi gereken muhtemel tehlike anlarında bedenimizin gösterdiği doğal tepkiye gerilim ismi verilmiştir. Zihnimizin tehlikeli olarak algıladığı bir durum yahut gözlenen gerçek bir tehlikeyle ilgili bir durumda kelam konusu olabilir. Özcesi gerilim; bizler şiddetli yahut rahatsız edici bir olayla karşı karşıya kaldığımızda, yaşadığımız duygusal ve fizikî tansiyon halleridir. Bu çeşit tansiyonlar yaşadığımızda ise hudut sistemimiz çokça gerilim hormonu salgılamaya başlar ve bunun sonucunda kan basıncımız artmaya başlar, kalp atışlarımız hızlanır, kaslarımız gerilmeye başlar. Gerilim bir hastalık değildir lakin şayet üstesinden gelemezsek rastgele bir hastalık kadar ziyanlı olmaya yer hazırlayabilir. Fakat gerilim, tarifi gereği olumsuz bir durummuş üzere gözüksede kimi vakitlerde bizler için faydalı bile olabilir. Bu yalnızca gerilimimizi nasıl denetim ettiğimize nazaran değişen bir durumdur. Kronik hale gelmeyen yahut denetim edilmesi güç olmayan gerilim, bazen işlerimize daha rahat odaklanmamızı, daha enerjik hissetmemizi ya da işlerimizde daha başarılı olmamızı sağlayabilir. Bütün bunlar sayesinde ise, fizikî dayanıklılığımız artmaya başlar. Bu sayede problemlerimize daha çarçabuk odaklanabilir ve daha süratli tahliller üretmeye başlayabiliriz. Şayet stresimizin denetimini kaybedersek, işimizi, toplumsal ve aile hayatımızı ya da sıhhatimizi tehlike altına sokabiliriz. Bu yüzden gerilim, ihmal edilmemesi ve denetim altına alınması gereken bir sorundur.

Aslında hepimiz günlük hayatımızın koşuşturmasında farkında olmadan pek çok gerilimli durumla karşılaşırız. Lakin pek çoğumuz gerilim yaşadığımızın farkında bile olmayız zira gerilim sık sık tekrar ettiğinde bizler bu tıp durumlara alışabilir, olağanmış üzere kabul edebilir ya da yaşadıklarımızı gerilim olarak adlandırmayabiliriz. Pekala gerilimin belirtileri neler olabilir, birazda onlara değinelim. Kalp çarpıntıları, ağrı ve yorgunluk hisleri, kaslarda gerilmeler, nefes alış verişlerde hızlanmalar, isteksizlik, öfke patlamaları, huzursuzluk, unutkanlık, odaklanmada zahmet, uyku sisteminde bozulmalar, erteleme davranışı, vs.. Gördüğünüz üzere gerilimin; bedensel, düşünsel, bilişsel ve davranışsal belirtileri vardır. Sanki hangi durumlarda kendimizi gerilimli hissederiz, birazda onları inceleyelim. Stresimizin artmasına tesirli olacak birçok neden vardır. Bunlardan kimileri;

  • Bir yakınınızın vefatı

  • Boşanma

  • Bir iş kaybı yahut değişikliği

  • Evlenme

  • Yeni bir meskene taşınmak, vilayet yahut ülke değişikliği yapma

  • Irkçılığa maruz kalma

  • Okul imtihanları

  • Doğal afetler, hırsızlık, tecavüz üzere travmatik olaylar

  • Mükemmeliyetçilik

Bunlar günlük yaşantılarımızda hepimizin yaşayabileceği, bizlerde gerilim tesiri oluşturan ömür olayları ortasında yer almaktadır. Tabi bu saydıklarım çok çok az bir kısmı, hepimizin farklı tecrübeleri, yaşanmışlıkları yahut deneyimleri olduğundan dolayı daha binlerce gerilim ögesi oluşturacak nedenler vardır.

Hepimizin merak ettiği bir soru şudur ki, gerilimsiz bir hayat mümkün müdür? Gerilim, hayatımızda motivasyonumuzu artırabileceğimiz bir güç kaynağıdır. Hiç var olmaması ya da çok seviyede olması bedensel, düşünsel, bilişsel ve davranışsal olarak işlevselliğimizi bozar. Bunun için, marifetlerimizi ve yeteneklerimizi desteklemek yahut artırmak için kullandığımızda, kendimizi sağlıklı birer birey olarak hissetmemize yardımcı olacaktır. Gerilimli durumlardan kaçmaya çalışmak bizleri her vakit hakikat yola çıkarmaz. Bu yüzden öncelikli olarak, bizler ne üzere durumlarda gerilimli hissediyoruz bunu bulmalıyız. Akabinde, gerilimi yaşadığımız durum her neyse onun nasıl üstesinden gelebilirizi bulmaya odaklanıyoruz. Gerilimle nasıl baş edebileceğimizi keşfetmek bizler için çok kıymetli ve ruhsal olarakta âlâ hissetmemizi sağlayacaktır. Şayet stresinizle baş edemiyorsanız, bir ruh sıhhati uzmanından yardım almalısınız. Şayet geriliminiz çok ileri boyuttaysa ve çözümleyemediğiniz fark edilirse, gerekli görüldüğü takdirde medikal tedavi uygulanabilir. Psikoterapide ise gerilimin asıl kaynağı keşfedilip, nasıl baş edilebilirin yollarını artırarak müdahale edilebilir. Stresinizle baş etmek için sistemli idmanlar, gevşeme teknikleri, sağlıklı beslenme, tertipli uyku ve dinlenme, ana odaklanma üzere teknikler uygulamaya başladığınız takdirde geriliminizi yönetmeye yahut denetim altında tutmaya başlamış sayılırsınız.

Hayatımızda hepimizin gerildiği, gerilim olduğu durumlar vardır lakin kıymetli olan bunları büyütmeden tahlile kavuşturmaktır. Gerilimimizi denetim altında tutmak bizlerin ruhsal ve bedensel sıhhati açısından çok değerli bir faktördür. Hisleriyle baş etme maharetleri ve kendi farkındalığı yüksek olan bireylerin gerilimleriyle daha âlâ ve kolay baş ettiği bilinmektedir.

Bunlar da hoşunuza gidebilir...

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir