Sağlık

Gelin vitamin ve mineralleri yakından tanıyalım!

Gelin Vitamin ve Mineralleri Yakından Tanıyalım!

Salgın bir hastalıkla uğraştığımız bu günlerde sık sık önerdiğimiz ‘Günlük vitamin&mineral alımınızın kâfi olmasına dikkat edin’ söylemi sonrasında birkaç haftalık blog yazısında vitamin ve mineral hakkında ayrıntılı bilgi verme kararı aldım. Vitamin ve mineral mikro besin ögeleri olarak bilinirler ve beden işlevlerinin devamlılığı için alımları kaidedir.

Birinci olarak vitaminlerden başlarsak, vitaminleri 2 kümeye ayırarak kıymetlendirebiliriz. Vitaminler, yağda çözünen vitaminler ve suda çözünen vitaminler olarak ikiye ayrılırlar. Yağda çözünen vitaminleri A, D, E ve K vitaminleri oluştururken; suda çözünen vitaminler B vitaminleri ve C vitaminidir. Bu haftaki blog yazısında yağda çözünen vitaminlere değineceğim.

A Vitamini

Yağda çözünen vitaminler ortasında yer alan A vitamini retinol olarak da bilinmektedir. Beden mekenizmasında bilhassa görme işlevi üzerinde değerli role sahiptir. Nadiren eksikliğine rastlanan A vitaminin beslenmedeki ana kaynakları karaciğer, balık ve havuçtur. Fazlası depolanacağı için bedende toksik tesire sahip olabilir, destek alımı konusunda dikkat edilmelidir.

D Vitamini

Son yıllarda sıklıkla duyduğumuz D vitamini de yağda depolanan vitaminlerden biridir. D vitamini bedende kalsiyum ve fosfor ile iş birliği içerisindedir ve bilhassa kemik sıhhati üzerinde kıymetli hisseye sahiptir. Ayrıyeten yapılan birçok çalışmada obezite, diyabet hastalığı, kanser üzere birçok hastalıkta D vitamini eksikliğinin bu hastalıkların riskini arttığı belirtilmektedir. Hatta Covid-19 hastalığı ile ilgili yürütülen çalışmalarda da, D vitamini düzeyi düşük olan bireylerin hastalağa yakalanma riskinin daha yüksek olduğu, hastalığı daha ağır geçirdiği, hastanede kalış müddetinin uzadığı ile ilgili sonuçlar saptanmıştır.

D vitamini eksikliği bireylerde sık rastladığımız bir durumdur. Bunun nedeni ise D vitamininin ana kaynağının güneş olması ve güneş ışınları sayesinde deride üretilmesidir. Besinsel kaynakları hayli az olan ve genelde zenginleştirilmiş eserler olan D vitaminin eksikliği nedenleri ortasında ozon tabakasınındaki açığın büyümesi ve bilhassa büyükşehirlerde yüksek katlı cam binaların güneş ışığı absorbe edip bizlerin güneş ışığının yansımasını aldığımız düşünülmektedir. D vitamini bireyin kan düzeyinde denetim edildikten sonra hekim denetiminde bireyin gereksinimine uygun dozda destek olarak alınmalıdır.

E Vitamini

E vitamini besinlerde doğal olarak bulunur ve alfa-tokoferol olarak bilinen yağda çözünen bir vitamindir. Ceviz, fındık, badem üzere yağlı tohumlar ve yeşil yapraklı sebzeler ana kaynaklarıdır. Kıymetli özelliği güçlü antioksidan kaynağı olan bir vitamin oluşudur, bundan ötürü beslenmede kesinlikle yer verilmelidir. Depo vitaminlerden olan E vitamininin yüksekliğinde kan pıhtılaşması ile ilgili problemler yaşanabileceği için dayanak olarak alınmasında dikkatli olunmalıdır.

K Vitamini

K vitamini de D vitamini üzere besinlerden alınabildiği üzere, birtakım bakteriler tarafından bağırsaklarda da üretilebilmektedir. Bedendeki ana işlevi kan pıhtılaşması üzerinedir ve eksikliğinde pıhtılaşamama sorununa bağlı kanamalar görülebilir. Beslenmedeki ana kaynağı koyu yeşil yapraklı sebzelerdir.

Vitamin&mineral blog yazılarım devam edecek takipte kalın 🙂

Bunlar da hoşunuza gidebilir...

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir