Sağlık

Gebelik beslenmesi nasıl olmalıdır?

Gebelikte genel sağlıklı beslenme prensiplerine ek olarak birkaç temel noktaya dikkat etmek gerekiyor.
Öncelikle;

1- Az pişmiş ve çiğ et, tavuk, balık, deniz mahsulü ve yumurtanın tüketilmemesi,

2- Pastörize olmayan süt eserleri ve küflü peynirlerin tüketilmemesi,

3- Temizliğinden emin olunmayan yeşillik vb pişmeden tüketilen sebzelerden kaçınılması tavsiye ediliyor.

4- Ton balığındaki civa içeriğinden ötürü haftada 500 gramdan fazla konserve ton balığı (5 büyük konserveden fazlası ) tüketilmemesi tavsiye ediliyor.

Dikkat edilmesi gereken başka noktalar şu formda;

1- Kafein, gebelikte kafeinin günlük 200 mg ile sonlandırılması öneriliyor. Bilhassa gebeliğin birinci üç aylık periyodunda yüksek doz kafein alımı düşük ihtimalini arttırıyor ve bebekte düşük doğum tartısı üzere olumsuz sonuçlar yaratabiliyor. Bu nedenle gebelik devrinde kafein tüketimine dikkat edilmesi gerekiyor.

2- Alkol, gebelik devrinin birinci trimesterde alkol tüketiminden kaçınılması, gebeliğin 12. haftasından sonra ise kimi ülkelerde haftada 1-2 kez 1-2 kadeh önerilirken kimi ülkelerde gebelikte hiç alkol tüketilmemesi öneriliyor. Fakat bebeğinizin genel sıhhati için bu süreçte hiç alkol tüketilmemesi bilimsel bulgulara nazaran daha hakikat bir tavsiye olarak görünüyor.

3- Yer fıstığı, istikrarlı bir beslenme paterninin modülü olarak gebelikkte tüketilmesinde düşünce yok. Evvelki tavsiyelerin bilakis son 5 sene içerisinde yayınlanan bu alanda yapılan LEAP ve EAT isimli büyük çalışmanın şimdiki bulgularına nazaran gebelik sürecinde annelerin istikrarlı bir formda ve katı besine geçerken bebeklerin fıstık tüketmesinin, bebekte ilerleyen vakitlerde çıkabilecek besin alerjisi riskini azalttığı gösterilmiş durumda. Fakat hatırlatayım, sizin fıstığa alerjiniz varsa yahut sıhhat çalışanları tarafından yemeniz uygun görülmüyorsa tüketmemelisiniz.

4- Demir ve D vitamini alımının hamilelik mühletince de devam etmesinin yanı sıra annenin ve bebeğin sağlıklı bir halde gelişimini sağlayabilmek için öteki kimi vitamin ve minerallerin de bedende yeteri kadar bulunması gerekiyor. Bebeğin iri doğma riskini azaltmak ve sağlıklı bir beyin gelişimi sağlamak için; Omega-3; annenin tiroit hormonlarının düzeyi arttığından ve bebeğin hudut sisteminin sağlıklı bir formda gelişimini sağlamak için iyot; annede gebelik devrinde görülebilme ihtimali olan yüksek tansiyon (pre-eklempsi) riskini azaltmak için B 12 vitaminine ve kâfi alınmazsa bebeğin annenin kemiklerinden ve dişlerinden çekeceği kalsiyum alımına da dikkat edilmesi gerekiyor.

Genel olarak sağlıklı beslenseniz bile, bu vitamin ve minerallerin hepsinin denetimini sağlamak ve takip etmek gün ve gün hayli sıkıntı. Bu durumda muhtemel bir kaza durumunu önlemek ve hiçbir vitamin ve mineralden eksik kalmamak için gebelik multivitamini düzgün bir fikir. Bunu hayat kurtarıcı bir emniyet kemeri olarak düşünebilirsiniz.

Ek olarak vejetaryen ve vegan anne adaylarının genel beslenmelerine dikkat etmelerinin yanı sıra kâfi ölçüde protein, demir ve B12 vitamini aldıklarından emin olmaları gerekir. Vejetaryenlerin B12 vitaminini yumurta ve çeşitli süt eserlerinden sağlayabilme ihtimalleri vardır ancak yapılan bir çalışmada vejeteryan anne adaylarının %62’sinin B12 vitamininden eksik olduğu bulunmuştur. Veganların besin yoluyla B12 alabilme ihtimalleri fakat fortifiye edilmiş besinler ile mümkündür lakin yapılan diğer bir çalışmada veganların %86’sında B12 eksikliği görülmüştür. Bu nedenle vejetaryen ve vegan anne adaylarının gebelik sürecinde B12 desteği alması genel olarak düzgün bir fikir olarak görünüyor. Alınması gerekenlerin yanında, bir de fazla tüketmemeye dikkat etmek gereken bir vitamin var ki o da A vitamini. Gebelikte fazla ölçüde tüketilmesi bebeğin organ gelişimine ziyan verebileceği için potansiyel ziyanlı kabul ediliyor. Gebelikte (multivitamin dahil) A vitamini içeren bir destekten kaçınılması öneriliyor.

Bunlar da hoşunuza gidebilir...

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir