Sağlık

Fermentasyon ve fermente besinlerin yararları

Fermentasyon, besleyiciliği çok olan besinlerin çabuk bozulmalarını önlemek için yapılan bir metottur. Ayrıyeten sıhhat açısından epeyce yararları vardır. Fermente etme süreci, bir besin unsurunun mantarlar, bakteriler ve öbür mikroorganizmalar tarafından ekseriyetle ısı vererek oksijensiz ortamda bir nevi çürümesi sürecidir. Bunu yaparken birtakım enzimleri kullanır. Fermentasyonla besinlerin çabuk bozulması önlenir ve raf ömürleri uzar. Ayrıyeten fermente besinler tam manasıyla faydalı bakterilerle doludur.

Fermantasyonun en sık kullanılan hali laktik asit fermantasyonudur. Laktik asit bakterileri barsakta hastalığa sebep olan mikroorganizmaları denetim altına alarak barsak florasını düzenler. Barsak florasında bulunan bakteriler aşikâr bir istikrar içindedir. Birtakım hastalıklar, antibiyotik kullanımı üzere durumlar bu istikrarın bozulmasına sebep olabilir. İşte bu durumda faydalı bakterilerin tekrar yerine konulmasında fermente besinlerin rolü çok değerlidir ve barsak sıhhati açısından büyük fayda sağlamaktadır.

Fermentasyon ile besinlerin sindirilebilirliği, B vitamini içeriği, demir ve çinko üzere minerallerin biyoyararlılığı artabilmektedir. Fermente besinler ayrıyeten cilt parlaklığı ve parlak saç derisi için B12 vitamini, folik asit ve biyotin üzere hoşluk artırıcı besin hususlarını sentezlemektedir. Ayrıyeten sindirim meselelerini düzeltebilmekte, bağışıklık sistemini kuvvetlendirebilmektedir. Fermentasyon ile meydana gelen faydalı bakteriler ayrıyeten probiyotik bakterilerdir. Evvelki yazılarımdan birinde de anlattığım üzere probiyotik bakteriler sindirim sistemi sıhhatini ve bağışıklığı desteklemektedir. Bunun yanında, kalp damar hastalıkları, kolon ve göğüs kanserleri üzere hastalıklardan gözetici olabileceğini ileri süren lakin bilimsel dataları şimdi net olmayan araştırmalar yapılmaktadır.

Fermente besinler kâfi ve istikrarlı beslenmede değerli bir yer tutmaktadır. Yeniden kilo müdafaada da çok faydaları vardır. Bunlara yoğurt, kefir, peynir, tarhana, turşu, boza, şalgam üzere besinler en güzel örneklerdir.

Fermente besinlerden yoğurt çok ölçüde protein, kalsiyum, D vitamini, riboflavin, Vitamin B6, B12, vb içerir. Ayrıyeten içerdiği laktik asit bakterilerinin kolesterolü düşürücü tesiri olmaktadır. Bu bakteriler kalın barsakta birtakım fenolik bileşikler (indol, skatol) üreterek canlı dokuya ziyan verebilecek ve kanser başlangıcına neden olabilecek bakterilere karşı esirgeyici olabilmektedirler. Tekrar bağışıklık sistemini güçlendirici, enfeksiyonları önleyicidirler ve bayanlarda hamilelik mühletince kan basıncını düzenleyici etkiyi de gösterebilmektedirler.

Boza ise düşük alkollü bir içecektir. Ayrıyeten klâsik Türk içeceği olan şalgam suyunda da laktik asit bakterileri bulunmaktadır. Şalgamda fermentasyon sonucu daha hoş bir kırmızı renk oluşmaktadır. Kefir de tekrar laktik asit bakterileri içeren fermente bir içecektir. Kalsiyum ve probiyotiklerle doludur. Bütün bu içeceklerinde tıpkı faydalı tesirleri mevcuttur.

Bunların yanında yemeklerin yanında çok tercih edilen bir besin olan turşular da faydalı bakterileri çokça içeren ve birebir faydalı tesirlere sahip olan besinlerdir. Bu düşük kalorili besin C, B vitaminleri üzere vitaminler içerir ve içerisinde kalsiyum, magnezyum, diyet lifi, potasyum, bakır vardır. Çiğ ve pastörize edilmiş turşular kusursuz bir laktobasil kaynağıdır. Turşuda gelişen yeterli bakteriler bedenimizi temizlemenin yanında detoks tesiri yapar. Fakat burada turşular bol ölçüde tuz içerdiği için bilhassa hipertansiyonu olan ve tuz kısıtlaması olan böbrek yetmezlikli hastalarda kullanılmamalıdır.

SIHHATLE KALIN……

Bunlar da hoşunuza gidebilir...

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir