Sağlık

Duygusal yeme nedir?

Dünya Sıhhat Örgütü sıhhat kavramını daha çok insanın hasta olmaması olarak değil de insanın fizikî, toplumsal ve ruhsal manada genel bir güzellik hali olarak tanımlar. İstikrarlı ve kâfi bir formda beslenmek ise sağlıklı olmanın en temel gerekliliği olarak görülür ve insan sıhhatini koruyup geliştirebilmek için istikrarlı ve kâfi beslenmelidir. Bu istikrarın kaybedilmesi durumunda birçok beslenme sorunu baş gösterebilir. Birçok beslenme sıkıntıları ortasında duygusal beslenme ise en sık karşılaştıklarımızdandır. Olağanda bünyenin gereksiniminden fazlasının tüketilmesi ya da besin çeşitlerinin daha yağlı, tuzlu ya da tatlı olarak seçilmesi duygusal yeme davranışlarından bazılarıdır.

Duygusal yeme bireyin çoğunlukla yalnız olduğu ve öfke, dert, gerilim, depresyon üzere hisleri ağır yaşadığı vakitlerde ortaya çıkar. Ayrıyeten araştırmalara nazaran duygusal yeme davranışı bireyin kendisini yetersiz hissetmesi ve benlik hürmetinin düşük olmasıyla da bağlıdır. Bireyin hayatında yaşadığı olumsuz, beklenmedik ve taşıması ağır olaylar beslenme alışkanlıklarını değiştirebilir. Duygusal beslenmede birey için yemek yemek fizikî bir muhtaçlığı olmaktan çıkıp duygusal olarak zayıf olduğu vakitlerde kullanabileceği bir araç haline dönüşür. Yani birey olumsuz hislerin kendinde yaratığı hissi yemek yiyerek kapatmaya çalışır. Ancak şunu bilmek gerekiyor ki hayatta yaşanılan olumsuz hisler yiyerek kapatılmaya çalışıldığında aslında hiçbir şey değişmiyor, birey tahminen de anlık bir rahatlama yaşıyor ancak yemek bittiğinde her şey tıpkı kalıyor. Bunun üzerine bireye kalan tek şey sağlığıın istikrarının bozulması ve bu süreklilik gösterdikçe daha büyük fizikî ve ruhsal hasara yol açmasıdır. Bu yüzden hislerle baş etmenin yolları aranırken dikkatli olunmalı ve şuurlu hareket edilmelidir.

Bedenimizin hayatın doğal sürecinde yemek yeme muhtaçlığı duyduğu fizikî açlık ile duygusal açlık ayırt etmek değerlidir. Pekala duygusal ve fizikî açlık ortasındaki farklar nelerdir?

Birey duygusal açlık yaşarken mide kazınması hisseder, fizikî açlıkta ise bu süreç yavaş yavaş gerçekleşir.

Duygusal açlıkta birey abur cubur yemek isterken fizikî açlıkta her türlü sağlıklı besinlerle doyulabilir.

Duygusal açlık yaşayan birey bilinçsiz bir biçimde neyi ne kadar yediğini bilmeden yer, fizikî açlıkta ise birey yediklerinin ve ölçüsünün şuurundadır.

Duygusal açlıkta doyma hissi yoktur bu yüzden daima olarak yeme muhtaçlığı hissedilir, fizikî açlıkta ise birey doyduğunda bunu hisseder ve yemeyi bırakır.

Duygusal açlıktan sonra ruhsal olarak suçluluk hissi vardır lakin fizikî açlıkta birey sahiden karnı acıktığı ve bu gereksinimini giderdiği için suçluluk hissetmez.

Duygusal Açlıkla karşı karşıya kalındığında;

Yalnızsanız ve kendinizi depresif hissediyorsanız sevdiğiniz biriyle konuşmak size yeterli gelecektir.

Kendinizi dertli hissediyorsanız nefes antrenmanı yapabilir, rahatlatıcı müzikler dinleyip başınızı mevcut kaygılarınızdan uzaklaştırabilirsiniz.

Kendinizi yorgun hissediyorsanız ılık bir duş alabilir, kendinize bir bitki çayı demleyip rahatlayabilirsiniz.

Sıkılıyorsanız yeni şeyler keşfedebilirsiniz. Kitap okumak, sinema izlemek, yeni hobiler edinmek bunlardan yalnızca birkaçı.

Lakin kendinizi her berbat hissettiğinizde bir telaşa kapılıp kendinizi yemeye odaklanmış halde buluyor ve bu tavsiyeleri gerçekleştirecek kâfi motivasyonda hissedemiyor olabilirsiniz. Bu türlü bir durumda bir ruh sıhhati uzmanından dayanak almak sizi tahlile götürebilecek sağlıklı bir yoldur.

Bunlar da hoşunuza gidebilir...

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir