dertli biriyle yasamak
Sağlık

Dertli Biriyle Yaşamak

Birçoğunuz evhamlı sözüyle bir arkadaş sohbetinde karşılaşmış ya da evhamlı birine hayatınızın bir modülünde maruz kalmış olabilirsiniz. Halk ortasında evhamlı olarak tanımladığımız kavramdır dert. Korku, tıpkı memnunluk, ıstırap, öfke, endişe üzere pek çok histen biridir ve kaygılanmak epey olağan bir yansıdır. Sokakta karşıdan karşıya geçerken bir otomobilin birdenbire geldiğini düşünün. O an hiç düşünmeden reaksiyon olarak birdenbire kaçmaya çalışırız. Dehşet, insanın tabiatında var olan hayati bir histir. Bir tehlikeyle karşılaştığımızda otomatik olarak devreye girer. Bu beynin alarm sistemi olarak çalışan savaş ya da kaç reaksiyonudur ve güvenliği tehdit eden ya da tehdit etmesi olası tehlike anlarında tedbir almayı ve korunmamızı sağlar. Tasa ise bu dehşet yaratan durumun varlığı olmasa bile bir tehlike varmış üzere düşünme, hissetme ve davranma halidir. Yani sokakta karşıdan karşıya geçmeye çalışırken birdenbire otomobil gelmese bile geleceğini düşünerek korkar ve beynimizin alarm sistemini çalıştırır telaş yaşarız. Telaş, İnsan hayatının devam ettirilebilmesi için gerekli bir histir ancak bir etaba kadar sağlıklı olan ve olumsuz olaylarla baş edebilmek gayesiyle ortaya çıkan bu hissin şiddetli ve uzun müddet yaşanması, bir noktadan sonra bireyin hayatını, faaliyetlerini, toplumsal hayatını ve bireylerarası alakalarını olumsuz etkilemeye başlamaktadır.

Etrafınızda daima oluşabilecek tehlikelerden bahseden, olumsuz fikirlerini, hislerini tabir eden ve sizin inançta olduğunuzdan emin olmak için devamlı denetim etmek isteyen biri var ise telaşlı biriyle birliktesiniz demektir. Bu durumla baş etmek epey zorlayıcı olabilir. Telaşlı bireyler çok tepkisel olabilirler, düşünmeden konuşurlar, uzun vadeli plan yapamazlar. Vakit zaman istikrarsız davranabilirler ve mantıklı olmayan niyetlerle sizi zorlayabilirler.

Şayet telaş durumu olağan hududun üstünde olan biriyle yaşıyorsanız, öncelikle karşınızdaki kişi dertli olduğu anlarda ve olumsuz kanılar ağırlaştığında “sakin ol, takma kafana, boş ver” üzere telaffuzlar kullanmaktan kaçının. Zira anlaşılmadığını düşünmesini sağlayacak ve işe yaramayacaktır. Bunun yerine korku yaratan hususla ilgili konuşmayı deneyin ve gerçekçi bakmasını sağlayacak sorular sorabilirsiniz. Bu durum tahammül edemeyeceğiniz hale geldiğinde anlayışınız kurtarıcınız olabilir. Korku epeyce yıpratıcı bir histir. Siz, karşınızdaki kişi bu hissin içinde boğulurken olumsuz bir tavır sergilerseniz durum daha da makus hale gelecektir. Bu türlü vakitlerde karşınızdaki kişinin tasasının gerisinde kalan gerçek kişiyi hatırlayın. Partneriniz, anneniz ya da arkadaşınızın telaş yaşamadığı zamanlardaki anlarına odaklanın. Eminim onun kişiliğinin sevdiğiniz ve olumlu taraflarını görmeyi başaracaksınız. Öteki taraftan karşınızdaki kişinin tasasını azaltmaya çalıştığı durumlarda çok az bile olsa gayretini görmeye çalışın ve takdir edin. Onun da bu durumla baş etmeye çalıştığını unutmayın. Daha güzel olduğunu tabir eden destekleyici telaffuzlar telaşıyla baş etmesini kolaylaştıracaktır. Korku çok dirençli olabilir ve kişi çok yavaş gelişim gösterebilir. Bu üzere durumlarda sabırlı olmaya çalışın. Sevdiğiniz kişiyi hatırlayın.

Korkulu bir şahısla uzun müddettir birlikteyseniz sizde dertli olmaya aday olabilirsiniz. Birtakım durumlarda korku bulaşıcı olabilir. Kendinizi maruz kaldığınız tasa durumunu farkında olarak müdafaaya çalışın.

Telaştan uzak, inançta ve huzurla geçireceğiniz bir yıl diliyorum. Yeni yılınız kutlu olsun.

Bunlar da hoşunuza gidebilir...

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir