Sağlık

Dertle baş etme prosedürleri

Korku, doğuştan sahip olduğumuz temel hislerden biridir. Bu his, gelecekte karşımıza çıkabilecek tehditlere karşı hazırlıklı olmamızı ve kendimizi müdafaamızı sağlayankonyaaltı escort birtakım sistemleri harekete geçirir. Bu bakımdan yaşamsal olarak kritik ve sağlıklı bir histir. Fakat bazen telaş, insan ömründe sorunlu bir döngüye neden olabilir. Şiddetli bir korku da tekrar eden ve ömrü kısıtlayan ataklara kadar varabilir. Bu noktada sağlıklı korku ile sıhhatsiz korkuyu ayırt etmek ve telaşın yükselmesine neden olan kişilik özelliklerimizi gözden geçirmek ataklarla başa çıkmada antalya sınırsız escort bizlere yardımcı olacaktır. Zira sağlıklı dert bize yardımcı olurken sıhhatsiz dert fonksiyonumuzu bozar.

Sağlıklı korku ve sıhhatsiz korkuyu escort antalya bayan nasıl ayırt ederiz?

Sağlıklı telaş, ömrümüzde mümkün görülen hususlarla bağlantılıdır. İçeriğindeki olasılıklar iki elin parmağındaki sayıyı geçmeyecek kadar azdır. Bu olasılıklar konusunda denetimimiz dahilinde olan tahliller bulabiliriz. Sıhhatsiz telaşta ise hayatımızda olma mümkünlüğü olan ve olmayan bir çok ihtimal zihnimizden geçer. Senaryolar sonsuz sayıdadır. Tahlil bulma konusunda yapabileceğimiz bir şey yoktur. Yani büsbütün bizim denetimimiz dışındaki durumları düşünürüz. Bu sebeple düşünmenin bir yararı da yoktur.

Bir örnekle yola çıkalım. Diyelim ki şehirlerarası bir seyahate kendi aracınızla çıkacaksınız.

Sağlıklı telaş örnekleri

1-Arabanın bakımını yaptırmak, emniyet kemerini takmak

2- Yanınıza kâfi seviyede para almak

3- Kimlik, telefon ve öteki gerekli ferdî eşyalarınızı yanınıza aldığınızdan emin olmak

4- Otel rezervasyonunuzu yapmak

Bu 4 alanda bir eksiklik olup olmadığı ile ilgili kaygılanmak tatilinizin yolunda gitmesine neden olur, bu sebeple sağlıklı korkudur. Kaygılandığınız mevzular mümkün risklerle ilgili mantıklı içeriğe sahiptir. Ve bunlardan birinin eksik olduğunu fark ederseniz denetiminizde olduğu için bu bahiste tahlil bulabilirsiniz.

Sıhhatsiz dert örnekleri:

Yolda aracıma bir tır çarparsa

Apansız yolda kesici bir şey ile lastiğim patlarsa

Yolda kalır, kimseye ulaşamazsam

Akına uğrarsam

Yolda kalp krizi geçirirsem

Ben yola çıktığımda gerimde bıraktığım şahıslardan birinin başına makûs bir olay gelirse (hastalık-ölüm vb.)

Paramı kaybedersem

Seyahatte panik atak geçirirsem

Otelden hastalık kaparsam

Sıhhatsiz korku örneklerini daha da arttırabiliriz. Gördüğünüz üzere olasılıkların sayısı sağlıklı kaygıdaki kadar az değildir. Ayrıyeten olma mümkünlüğü düşük bir sürü felaket senaryosu içerir. Mantıktan uzaktır. Son olarak büsbütün denetimimizin dışında gelişebilecek olaylardır, yani bu ihtimaller konusunda tedbir almamız imkânsızdır. İçeriği abartılı felaket senaryoları ile dolu olduğu için yüksek tasa, tansiyon, huzursuzluk verir. Bu sebeple büsbütün fonksiyonsuz, hatta fonksiyon bozan bir örüntüdür.

Şayet kaygılandığınızı fark ederseniz, aklınızdan geçen, sizi kaygılandıran fikirlere odaklanın. Şayet sağlıklı dertse, bu korkuyu kabul edin ve bu bahiste neler yapabileceğinizi düşünün. Lakin şayet kanılarınızın içeriği sıhhatsiz derde benziyorsa, bunun sıhhatsiz korku olduğunu, denetiminizi aşan bir şey olduğunu, bunu düşünmenin bir yararı olmadığını kendinize hatırlatın ve o kanılardan uzaklaşmaya çalışın. Aklınızdan bir çok makus mümkünlük geçiyorsa her bir kanıyı inceleyip gerçekçiliğini sınayamazsınız. Bu sebeple yalnızca sıhhatsiz telaş olarak etiketleyip dikkatinizi öbür bir istikamete vermeye çalışın. Şayet yalnızca bir berbat olasılıkla çok meşgul olduğunuzu düşünüyorsanız (örneğin panik atak geçirir ve ölürsem) o vakit o niyete karşı mantıklı, gerçekçi kanılar ile meydan okuyun. Örneğin: ‘’Panik atak geçirebilirim, panik atak gelirse şayet bir müddet sonra geçer, panik atakların düşündüğüm üzere (ölüm, kalp krizi vb) bir ziyanı olmaz’’ halindeki bilimsel gerçekçi kanıları kendinize hatırlatabilirsiniz.

Korku döngüsünden çıkamıyorum

Şayet telaş ile ilgili daima biçimde sorun yaşıyorsanız ve bununla kendi kendinize başa çıkmakta zorlanıyorsanız, bu durumu kabul edip bir psikiyatrist ve klinik psikologdan takviye isteyiniz. Yapılan çalışmalara nazaran tedaviyi geciktirmek, tasa sorunlarının kronikleşmesine neden olabilmektedir. Erken vakitte tedaviye başvurmak, çok daha kısa müddette telaş hissini tanımanıza ve sağlıklı biçimde yönetebilmenize yardımcı olacaktır.

 

Bunlar da hoşunuza gidebilir...

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir