depresyon ca6iJqAZ
Sağlık

Depresyon

Kendini hüzünlü yahut moralsiz hissetme, belirli vakitlerde bir müddetliğine keyfimizin yerinde olmaması yahut günlük aktivitelerde ilgi yahut zevk kaybı hepimiz için tanıdık hisler değil midir? Hepimiz hayatımızda genel geçer ruh hali dalgalanmaları yaşamıyor muyuz? Lakin bu cins dalgalanmalar hayatımızı büyük ölçüde etkilemeye devam ediyorsa, o vakit mevzumuz depresyon olabilir.

Depresyon, daima bir ıstırap hissi ve ilgi kaybını içeren bir duygudurum bozukluğudur. Birebir vakitte majör depresif bozukluk yahut klinik depresyon olarakta isimlendirilir. Nizamlı olarak deneyimlediğimiz ruh hali dalgalanmalarından farklıdır. Nasıl hissettiğinizi, düşündüğünüzü ve davrandığınızı tesirler ve çeşitli duygusal, zihinsel ve fizikî sıkıntılara yol açabilir ancak tedavi edilebilir bir ruhsal hastalıktır. Olağan hayatımızdaki günlük aktiviteleri yapmakta zahmet çekebilirsiniz ve bazen hayatın yaşamaya değmediğini hissedebilirsiniz. Ancak; şayet bir kişi en az iki hafta boyunca, kendini umutsuz ve üzgün hissediyorsa, daha evvelce zevk veren şeylere karşı ilgisizlik yaşıyorsa ya da motivasyon eksikliği ve şiddetli yorgunluk hissediyorsa bunlar depresyon belirtileridir. Depresyon, çoklukla farklı nedenlerin bir ortaya gelmesiyle etkilenir yahut tetiklenir. Nadiren tek bir nedenden kaynaklanır. Yas, bir işin kaybedilmesi, mevsim değişiklikleri, evlilik, aile meseleleri, doğum ve lohusalık süreci üzere kıymetli olaylar depresyona neden olabilir.

Depresyonu ve teşhisini alma sürecini şu formda tanımlanabilir;

  • Daima depresif ruh hali (üzüntü, mutsuzluk, boşluk hissi)

  • Bir vakitler zevk alınan aktivitelere olan ilginin yahut zevkin azalması

  • Cinsel istek kaybı

  • İştahta değişiklikler (aşırı yeme yahut iştahsızlık)

  • Kiloda çok değişkenlik (artma yahut azalma)

  • Uykuya dalmada zorluk, sık uyanma yahut çok ahenge

  • Ajitasyon, huzursuzluk ve ruhsal olarak dalgalanmalar (yukarı ya da aşağı)

  • Yorgunluk ve güç kaybı

  • Değersizlik yahut suçluluk hisleri

  • Düşünme, konsantre olma yahut karar verme zorluğu

  • Tekrarlayan vefat yahut intihar teşebbüsleri

Şayet semptomlardan en az üç adedine sahip ve en az iki hafta boyunca yaşıyor iseniz depresyonla ilgili klinik bazlı bir tedavi önerilmektedir. Çabucak çabucak her yaş kümesinde, her 100 şahıstan en az 20’sinde depresyon görülür. Bayanların ve gençlerin depresyona sahip olma mümkünlüğü erkeklerden iki kat daha fazladır. Misal biçimde, kronik hastalığa (kanser, diyabet, vb.) sahip olan insanlarda da depresyona sıklıkla rastlanır. Depresyonun yük derecesi, kişinin şikayet ve belirtilerinin sayısına nazaran belirlenir. Depresyon, süreksiz değil devam eden bir rahatsızlıktır yani tedavisi uzun sürebilir. Kiminin tedavisi birkaç hafta, kimisinin aylar yahut yıllar sürebilir. Fakat bütün bunlar yüreğinizi, çabanızı ve inancınızı kırmasın. Depresyon bir hata yahut zayıflık değildir. Depresyonu olan birden fazla birey, tedavi sürecinde ilaç, psikoterapi yahut her ikisiyle birlikte daha âlâ hissedilebilir. Düzgünleşme süreci vakit alır ve herkesin süreci birbirinden farklı işler; bunun sebebi ise herkesin yaşanmışlıkları birbirinden farklıdır.

Depresyonun tedavisinin olmasının yanı sıra düşündüğünüz kadarda tedavisi güç değil. Depresyona sahip olan şahıslar öncelikli olarak etraflarında olan şahıslara kendilerini açarak adım atabilirler. Aileden bir yakınını yahut yakın bir arkadaşını kendine bir kaygı ortağı olarak seçmesi ve bu şahısla his ve kanılarını paylaşmayı bir rutin haline getirebilirler. Tabi ki bunu yaparken de kişinin kendini karşı tarafa yük oluyor üzere görmemesi yahut hissetmemesi değerlidir. Zira bizler bazen etrafımızdaki insanların bizlere dayanak olduklarında keyifli olduğumuz üzere bizler de etrafımızdaki insanlara takviye olduğumuzda memnun olduğumuzu unutabiliyoruz.

Ayrıyeten yaşadıklarınızı, güzelleşme sürecinizde size yardımcı olabilecek bir uzmanla paylaşmakta, size muhtaçlık duyduğunuz yüreği sağlayabilir ve bu süreçte depresyon belirtilerini yönetmenize yardımcı olabilir. Bu yüzden, bu çeşit depresif niyetlerle başa çıkmanın en değerli yolu hislerimizi ve kanılarımızı paylaşmaktır. His ve kanılar gerektiği formda ele alınmadığında, içimizde katlanarak büyür ve bizleri tesiri altına alır. Unutmayın ki acılar ve hüzünler paylaştıkça azalır, mutluluklar paylaştıkça çoğalır. 🙂

Bunlar da hoşunuza gidebilir...

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir