Sağlık

Covid-19 ve d vitamini ilgisi ?

Kişi hastalığı kaptığındaki bireyde D vitamini eksikliği varsa, hastalığı çok daha ağır atlatıyor, hastaneye kaldırılma ve mevt ihtimali artıyor.

– D vitamini eksikliği bilhassa genç yaştaki şahıslarda hastalığın beklenenin zıddı halde ağır geçmesine neden olduğunu gösteren çalışma var,

– Kan kıymetlerinin 30 ng/ml’nin üzerinde olması hastalığın hafif geçirilme ihtimalini arttırıyor,

-Aktif olarak hastalığı geçirmekte olan bireylere D vitamini desteği vermenin hastalığın seyrini hafifletebileceği gösterilmiş.

-Toplum bazında D vitamini desteği yapmanın muhtemel bir hastalık durumunda semptomları azaltacağı için hami tesiri olduğu kabul ediliyor. Yani uzun lafın kısası D vitamini düzeyinizin düşük olması koronavirüse yakalandığınızda hastalığı çok daha ağır geçirme ve vefat ihtimalinizi arttırıyor.

Bu nedenle şayet kan testi yaptırabiliyorsanız, kandaki D vitamini düzeyinize baktırdıktan sonra, kan D vitamini düzeyinize nazaran kan kıymetlerinizi üst çekmek için yanlışsız ve gerekirse yüksek dozda destek alabilirsiniz.

Kan testi yaptıramıyorsanız da toksisite ihtimalini de engellemek ismine yetişkinlerde günde 2000 IU üzere inançlı bir dozda D vitamini desteği almanızı tavsiye edebilirim. Not: EFSA, D vitamini için yetişkinlerde günlük 4000 IU’i en yüksek inançlı doz olarak kabul ediyor.

Hangi marka D vitamini kullanalım?

Marka vermem etik olarak doğru değil. Bilindik bir markanın Vitamin D3 desteğini alabilirsiniz.

Niçin Vitamin D3?
D vitamini ana olarak D2 ve D3 formlarında bulunur. D3’ün vücutta kullanımı çok daha düzgün gerçekleşir. Bu nedenle; D3.

Niçin ampül şeklinde destek tavsiye edilmiyor?

Kişinin kan düzeyini bilmeden yüksek doz destek tavsiye etmek doğru değil. Kişinin başlangıç aşamasında kandaki D vitamini değerleri yüksekse üzerine bir de yüksek doz destekle toksisiteye neden olunabilir. Bu ihtimali elemek için ampul önermiyorum.

Pekala nasıl o vakit destek tavsiye ediyorsunuz? Tavsiye ettiğim doz, EFSA yani Avrupa Birliği Besin Güvenliği Birliği tarafından “güvenli” yani zıt bir tesire neden olmadığı kabul edilen bir doz. Unutmamak gerekir ki bir şeyi zehir yapan dozudur, kendi değil. Her şey yüksek dozda zehir potansiyeline sahiptir.

Kandaki D vitamini bedelimizi biliyoruz diyelim, yeniden de ampul biçiminde destek almayalım mı?

Ampullerle, daha düşük dozda günlük kullanım formunda D vitamini desteği alanlar karşılaştırıldığında günlük düşük dozlu kullanımın bedende daha efektif olarak emildiğini biliyoruz. Bu nedenle ben günlük kullanımdan yanayım.

D vitamini K vitaminiyle mi kullanılmalı? Tek başına kullanılırsa ziyanlı mı?
Hayır, D vitamini tek başına kullanılabilir. İnançlı doz demek ismi üstünde tek başına kullanıldığında inançlı yani sıhhat manasında negatif bir tesire neden olmayacak bir doz demektir. D vitaminini K vitamini olmadan kullanmanın ziyanlı olduğunu söyleyen bir güruh var ama bu bilgi “güvenli” dozlar için geçerli değil. Olağan ve “güvenli” dozlarda D vitaminini K vitamini olmadan kullanmanın gösterilmiş rastgele bir ziyanı yok. Daha evvel de dediğim üzere, bir şeyi zehir yapan dozudur. Unutmamak gerekiyor. Fakat ve lakin D vitamini çok yüksek ölçülerde (ampul vb. şekilde) destek yoluyla alınırsa D vitaminiyle K vitamini kullanmak faydalı olabilir.

Güvenli doz nedir?

EFSA

– 0-2 yaş ortası için 25 mcg – 1000 IU

– 2-10 yaş ortası için 25 mcg – 1000 IU

– 11-17 yaş ortası için 50 mcg – 2000 IU

-18 yaş ve üzeri için 100 mcg – 4000 IU

D vitaminini güvenli limit olarak kabul ediyor.

Niçin yalnızca D vitaminine değindiniz, C vitamini ve çinkonun da COVID’de faydalı olduğunu biliyoruz?
Günümüzde C vitamini eksikliği oldukça düşük sıklıkla görülüyor. Günlük olarak bir parça portakal üzere bir meyve yemek günlük C vitamini gereksiniminizi karşılamaya yetiyor.

Çinko da yeniden önemli derecede eksikliği az görülen bir mikrobesin çinko.
Ama D vitamini eksikliğinin toplum boyutunda çok yaygın olduğunu biliyoruz, bunun dışında da COVID-19’lu hastalar üzerinde yapılan çalışmalarda, hastalığa kapılan insanların büyük bir kısmının D vitamini eksikliğine sahip olduğu gösterilmiş durumda.
Yani D vitamini için diğer mikrobesinlerden farklı bir durum söz konusu. Evet bağışıklık sistemimiz üzerinde birçok başka mikrobesinin de tesiri var, lakin D vitamini bu mevzuda tek başına en çok ayrışan ve tesiri en çok görülen mikrobesin olarak görünüyor çalışmalara göre bu nedenle dikkati buraya çekmenin mantıklı olduğunu düşünüyorum.

D vitaminini ne vakte kadar almalıyım?

Kuzey yarım küre yeterli açıyla güneş alana kadar D vitamini desteğine devam edilmeli, bu da yaklaşık nisan ayına tekabül ediyor.

Bunlar da hoşunuza gidebilir...

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir