bir firtina tuttu beni panik atak KzEaHhs6
Sağlık

Bir Fırtına Tuttu Beni: Panik Atak

Panik atak hiç beklenmedik bir anda yahut vakitte ansızın meydana gelen bedensel ruhsal belirtiler fırtınasıdır.

YA….İSE

“Ya çarpıntım tutup, otobüsteyken bayılırsam

Ya asansörle çıkarken başım dönerse ve nefes almakta zorlanırsam

Ya otomobil sürerken göğsümde bir gerginlik yahut ağrı olursa

Ya imtihanda iken ellerimde ve ayaklarımda titreme meydana gelip su şişemi optik forma dökersem

Ya kendime ve ya da yakınlarıma ziyanlı bir şeyler yaparsam

Ya denetimi kaybedip her şeyi mahvedersem” ve daha kacı..

Sanırım üstteki cümleleri hayatımızın bir yerlerinde bir halde duymuş olmamız muhtemel…Dikkat edilemeyen tarafı ise, çok düşünülen bu cümlelerin çok düşündüğümüz için başımıza gelmemesi.. Yani fikirlerimizle gelecekte olabilecekleri denetim edemeyişimiz..

Tehlikeli olmasa da panik atak, fecî ve rahatsızlık verici bir yaşantı olarak algılanır. Genelde bireyler panik atağın besbelli olmayan şartlar dışında oluşan, lakin vücudun doğal bir yansısı olduğunu bilmezler. Şöyle ki; hayatı tehdit eden bir durumla karşılaşan her canlı “ Kaç ya da Dövüş” tepkisi geliştirir. Bu tepki tehlikeye karşı vücudu kaçmaya yahut dövüşmeye hazırlayan fizyolojik bir hazırlığa iter. “Kaç ya da dövüş” yansısı tüm hareket halinde olan canlı tipleri için varoluşsal bir mecburiyettir. Bu durum ömür içindeki bir istikrar düzeneği ile açıklanabilir. Örneğin, tabiatta avcılarla karşılaşan hayvanların kendilerini korumak için kaçma davranışı bu tiptendir; yahut seyahat halindeyken otomobilinizi demiryolundan geçerken kazara stop ettirdiğinizi düşünün, ve direksiyonda başınızı kaldırıp baktığınızda 300 metre ötede trenin size yanlışsız yaklaştığını fark ettiğinizi… Yaşanılan bu panik hali, adrenalinizin yükselmesine neden olmakla birlikte; akabinde kaçma hareketine sebep olabilecek rastgele bir dürtüsel davranışı ortaya çıkarabilir. Bu dürtüsel davranışın ardına bir dizi reaksiyon gelişir. Bu bendensel reaksiyonlar, bireyleri rahatsız ettiği düşünülen kalp ve teneffüs suratında, kaslara giden kan akımında artışa, terlemeye, kaslarda gerginliğe sebep olabilmektedir… Lakin bilinmeyen şudur ki; bu bedensel reaksiyonların ve kaçma davranışının yoğunluğu, hayatta kalmayı destekleyeceğidir. Ayrıyeten kan akış suratı ve adrenalin yükselişi uyanıklılığı ve fizikî gücü de beraberinde getirir. Bu kaçma davranışını hatırlamak epey kolay, değil mi?

Gündüz rastgele bir vakit diliminde yahut gece uyku sırasında beklenmedik bir anda ortaya çıkan panik atak sırasında da vücut birebir kac ve dövüş yansıları vermektedir. Gece bir anda uykunuzu kaçıran panik atak fizyolojik olarak, otomobiliniz demir yolunda stop ettiği andaki vücudunuzda gelişen reaksiyonlardan pek farkı yoktur. Burada bireyi asıl korkutan ve baş edebilmede yetersiz hissettiren durum, bu bedensel belirtilerin rastgele bir ani tehlike yahut tehdit olmaksızın ortaya çıkmasıdır. Lakin bireyleri yanılgıya düşüren nokta, panik atakta ani ve bariz bir dış tehlike bulunmaz. Kişi bedensel duyumlarını bir tehdite yahut tehditlerle alaka oluşturmaya çalışır. “Peki hayatı tehdit edici rastgele bir şey yoksa neden panik atak yaşarım?” Sorusunun yanıtı, anlamlandırma sürecinizi kolaylaştırabilir. Zihin bu noktada, çevresel bir uyaran fark edemediğinde, tehdit ögesini bireyin kendi içinde olduğuna yönelik yanlış bir yorumlamaya yönelir. Süreçte birey “Kendimi makûs hissediyorum, bir tehlike gerçekleşecek” üzere sözleriyle, panik atağın “kalp krizi geçiriyorum, öleceğim; soluksuz kaldım, boğulacağım; başım dönüyor, bayılacağım” üzere tehlikelere bağlanması hayli sık rastlanmaktadır. Bu bahsedilen bedensel reaksiyonlara yönelik bu biçimde yorumlama hali; endişelerin artmasına, kaygıların artması da bedensel duyumların daha fazla hissedilmesine sebep olmaktadır. Zihnin bu yanılsamalarını görüp fark edebilmek için, bedensel tepkilerinizden ve vücudunuzu düzgün tanıyıp vücudunuzda oluşan değişimlerden korkmamanız ile ilgili kimi gerçekleri gözden geçirerek tahlil sürecine dahil olabilirsiniz

KİMİ GERÇEKLER (GİBİ HİSSEDİŞLER)

  • Panik atak kalp krizine sebep olmaz.

  • Panik atak sırasında boğulmazsınız.

  • Panik atak sırasında bayılmazsınız.

  • Panik atak sırasında istikrarınızı kaybetmezsiniz.

  • Panik atak sırasında denetimi kaybetmezsiniz.

PANİK ATAK HİSSİ OLUŞMAYA BAŞLARKEN KULLANILABİLECEK TEDBİRLER

  • Bulunduğunuz ortamı süreksiz olarak terk edin: Örneğin bir markette kasa önünde ödeme kuyruğunda ayakta bekliyorsanız; paniğin geldiğini hissettiğiniz anda aldığınız eserleri müsait bir bölgeye koyup kimseye açıklama yapmayıp ayrılabilirsiniz lakin süreksiz terk ettiğiniz yere kendinizi tekrar güzel hissettiğinizde tekrar dönmelisiniz. Panik atak sonrası markette artık alışveriş yapmayacağınıza yönelik bir kararınız kaçmayı öğrenme hali olarak ömrünüze girip benzeri davranışlarla birlikte hayat standartlarınızı daraltmanıza ve agorafobiye neden olabilir.

  • Bir diğeri ile konuşma: Panik yaşayacağınızı hissettiğiniz anda yanınızdaki beşerlerle bağlantıya geçmeniz yahut sohbet etmeniz bedensel belirtilere karşı fazla hassaslık geliştirmenizi engelleyebilir.

  • Yürüme ve Fizikî Aktivite: Panik yaşayacağınızı hissettiğiniz anda fizikî aktivite ve hareket adrenalin ve güç yakımını hızlandırır.

  • İçe dönük olumlu konuşma teneffüs ve gevşeme antrenmanları: Genel olarak paniğin bedensel belirtilerini, karın teneffüsü ve kas gevşetme antrenmanları ile ele alınıp, akabinde olumlu içe dönük konuşma cümlelerinden yararlanılabilir. Bu maharetlerin edinimi için tekrar yapmak epeyce kıymetlidir.

SİZLERDEN GELENLER

  • “Atak görünürde rastgele bir sebep yokken, beklenmedik bir halde meydana geldi” Panik atağın en temel özelliği, beklenmedik vakitlerde ortaya çıkışıdır. Paniksiz geçen bir devir sonrası tekrar bir panik geçirme mümkünlüğü vardır. Yakın vakitlerde bir atak geçirdiyseniz şayet kabullenemediğiniz bir şeyler olup olmadığını yahut ani duygusal değişimlerinizi gözden geçirmenizde yarar olabilir. Panik atağın, hayatı bu formda yakından incelemeniz için olumlu bir uyaran olarak görebilirsiniz

  • “Belirtiler daha evvelkilerden epeyce şiddetli ve farklıydı” Bu kanılar bireyde korku yaratabilir fakat araştırmalar atakların birçok beşerde farklı belirtilerle seyir ettiği istikametindedir.

  • “Panik sırasında teneffüs idmanı üzere baş edebilme prosedürlerini kullanamadım o an düşünemedim bile” Daha evvelki alışkanlık ve davranışların tam olarak ediniminin gerçekleşmemesi, panik atağın kaçınılması gereken bir uyaran olarak algılanmasına sebep olabilir. Örneğin İdmanların yalnızca panik sırasında değil, günlük tertipli tekrarlarla uygulanıp, öğrenilmesi hayli kıymetlidir. Ayrıyeten fark etmeden, süratli ve ağızdan teneffüs yapıyor olabilirsiniz yahut ağır gerilim yaşantılarının birikimi vücudunuzu gergin bir duyuma dönüştürüyor olabilir.

ÜZERİNDE DÜŞÜNMENİZİ BEKLEDİĞİM…. : Hayat ne şartta olursa olsun, kaçmaya çalışanlar için daha ağır değil mi?

Bunlar da hoşunuza gidebilir...

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir