Sağlık

Besinlerin içindeki memnunluk sırrı

Depresyon, obsesif kompulsif bozukluk, anksiyete, panik bozukluğu üzere durumlarda psikiyatristlerin önerdiği antidepresanların içinde bulunan memnunluk hormonu besinlerle de alınabilir mi ? ‘Serotonin’ ismi verilen bu hormonun eksikliği mutsuz, bitkin, korkulu hissetmenize yol açabilir. Beyin bir amino asit olan triptofanı serotonin üretiminde kullanır. Triptofandan yoksul beslenme alışkanlıkları da düşük serotonin düzeylerine neden olup, bireylerde depresyon, baş ağrıları ve uyku sorunlarına yol açar.

Yaygın eksikliğinde yukarda belirtilen teşhisler koyulabilir, antidepresan ilaçlarıyla serotonin sistemindeki bu tip bozulmalar, beyin hücrelerindeki serotonin ölçüsünü arttırarak düzeltilebilir.

Yani mutluluğun hormonunu bildiğimize nazaran, bu hormonun bulunduğu besinleri neden tüketmeyelim ?

Proteinler:

Somon, sardalye, taze ton balığı, kırlangıç balığı, uskumru ve pisi triptofandan varlıklı olup serotoninin harika kaynaklarındandır.

Hindi ve tavuk üzere kümes hayvanları, sığır, kuzu eti serotonin oluşturulmasını kolaylaştıran amino asit ve başka besin öğelerini içerir.

Yumurta serotonin üretimi için esansiyel yağ asitleri ve aminoasit içerir . Yumurtanın beyazı yeterli bir kaynaktır.

Süzme peynir, çedar ve gravyer peyniri, süt ve yoğurtta serotonin düzeylerini arttırmak ve korumak için âlâ besinlerdir.

Mercimek, maş fasulyesi, nohut, bezelye, lima fasülyesi ve öbür fasülye çeşitleri serotonin bulunan kurubaklagillerdir. (Kurubaklagiller protein kümesine girer.)

Tahıllar:

Esmer pirinç, buğday tohumu, kepekli tahıllar, maya özü ve bira mayası serotonin üretimine yardımcı besin öğeleridir.

Kahvaltılarda tüketilen bir yulaf ezmesi, granola , tam tahıl gevreği yada tam tahıllı bir muffin serotonin kaynaklı bir güne başlamanızı sağlar.

Yağlar:

Serotonin üretimini arttırmak için esansiyel yağ asitleri (omega 3 ve 6) de gereklidir.

Ceviz ve keten yağında omega-3 yağ asitleri , kanola, üzüm çekirdeği, aspur, ayçiçeği ve buğday tohumu yağında omega-6 yağ asitleri bulunur.

Meyveler:

Muz , kivi , ananas , erik, greyfurt, mango, tatlı ve sulu ve kavunda yüksek serum konsantrasyonu vardır. Böylelikle serotonin üretimine yardımcı olur. Domates ve avokadoda beyinde serotonini optimal seviyeye getirmek için gerekli besin öğelerinden zengindir.

Sebzeler:

Mısır, brokoli, karnabahar, brüksel lahanası, ıspanak , kuşkonmaz üzere yeşil yapraklı sebzeler.

Kabuklu fırınlanmış patates ve mantarda güçlü serotonin kaynaklarındandır.

Soya eserleri ( tofu , soyasütü , soyafasülyesi ) serotonin düzeylerinin stabil kalmasına yardımcı olur.

Kakao:

Yüksek oranda fenilalanin içerir, depresyon tedavisinde kullanıldığı çalışmalar da vardır. %70 ve üstü kakao içeren bitter çikolatalar tercih edilebilir.

Bunlar da hoşunuza gidebilir...

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir