Sağlık

Annelere okul çağında beslenme teklifleri hakkında

Sevgili Anneler’e;

Okul çağı devri, büyüme ve gelişmenin süratli olduğu, besin ögesi ihtiyacın yüksek olduğu, duygusal gelişim suratının arttığı, ömür uzunluğu sürecek davranışların kazanılmaya başlandığı bir devirdir.

Okul çağı çocuklarında beslenme en değerli bahislerden biridir zira çocuklarınızın beslenme alışkanlıklarının temeli bu devirde atılır.

Büyüme süreci değerli ölçüde güç harcamasını gerektirir. Bu nedenle bu periyotta çocukların bedenlerinin harcadığı güç, uzunluklarına nazaran bir yetişkinin harcadığı güçten çok daha fazladır.

Büyüme ve gelişme devrinde yeni doku imali, protein, mineral ve vitaminlere olan ihtiyaçlarını de arttırmaktadır.

Kahvaltının, büyüme devrindeki çocuklarda günlük güç ve besin ihtiyacına katkısının yanında, okul başarısı üzerine de tesiri bulunmaktadır. Bu nedenle kahvaltı öğününün atlanmamasının, çocukların zihinsel ve bedensel gelişimleri için büyük kıymeti vardır. Kahvaltı yapma alışkanlığı edinmiş bir çocuk, öğrencilik hayatı boyunca bu alışkanlığını devam ettirme eğiliminde olacağından gelecekte sağlıklı bir yetişkin olarak hayatını devam ettirecek ve örnek olacaktır. Kahvaltı öğünü atlandığı takdirde çocuk kendini güçsüz, yorgun ve halsiz hisseder. Başı döner. Dikkat, çalışma, anımsama ve öğrenme yeteneği azalır. Okul başarısı düşer.

Çocuklarınızın sağlıklı beslenebilmesi için günde en az 4 öğün yemeleri gerekmektedir. Kahvaltının yanı sıra öğlen ve akşam yemeklerinin atlanmaması ya da geçiştirilmemesi gerekir.

Yemek yemek yalnızca açlığı gidermek demek değil, bedenin muhtaçlığı olan besin ve besin ögelerini kâfi ve istikrarlı olarak bedene almak demektir. Çocuklarınızın beslenmeye bağlı meseleler (demir, iyot, vitamin ve mineral yetersizlikleri, zayıflık/şişmanlık, diş çürükleri vb.) yaşamaması için tabaklarında zerzevat, et, tahıllı besin ve süt kümesinin kesinlikle dördünün de bulunduğundan emin olun.

Beslenme alışkanlıklarında en sık yapılan yanlışlar çocuğun günlük gereksinmelerinin aile ve öğretmen tarafından bilinmemesi, öğün atlama (özellikle sabah kahvaltısı) , öğün geçiştirme (fast food) , pastane eserleri, büfe/kantin (tost/sandviç) , ekmek ortası köfte, hamburger üzere hazır besinlerin tüketimi, etrafa özenti, kusurlu besin seçimi (süt/ayran yerine gazlı içecek) üzere etkenlerdir.

Çocuklarınızın su içme alışkanlığı kazanmasına yardımcı olun. Şekerli ve gazlı içecekler yerine su, süt, ayran, cacık, kefir, maden suyu, mesken üretimi limonata üzere su içeriği yüksek içecekler tüketmelerini sağlayın.

Bilhassa hafta sonu tatillerini 2 saatten fazla televizyon ya da bilgisayar başında geçirmelerini önleyin, öğlenden evvel yahut akşamüzeri fırsat buldukça dış yer oyunları oynamaları için teşvik edin.

Büyümek için gerekli olan büyüme hormonlarının en tesirli salgılandığı saatler 22.00-02.00 saatleri ortasındadır ve bu hormonlar karanlık ortamda daha tesirlidir. Çocuklarınızın bu saatleri odalarında, ışıkları kapalı ve uyuyarak geçirmeleri hem bedenlerini dinlendirir hem de büyümelerini sürdürmüş olur. Sağlıklı bir beden ve sağlıklı bir metabolizma için sistemli uyku kaidedir.

Çocuklarınızı yemek konusunda asla zorlamayın. Yiyecekleri onların sevebileceği ve istedikleri halde tüketmelerine müsaade verin.

Çocuklarınızın sağlıklı büyümesinde küçük bir yardımımın olmuş olması dileğimle…

Bunlar da hoşunuza gidebilir...

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir