alakalarda ofke denetimi OfXuB3GX
Sağlık

Alakalarda Öfke Denetimi

Öfke denetimi sağlıklı ve uyumlu bir alakaya sahip olmak için nasıl yönetileceğini anlamak ve bilmek için hayati ehemmiyet taşıyan bir alandır. Öfkenin nasıl azaltılacağını ve bununla nasıl başa çıkılacağını bilmemek, bir çiftin irtibat kurma ve birçok seviyede geçinme yeteneğini sabote edebilir. Denetim edilmeyen öfke münasebetleri yok edebilir ve bazen şiddete yol açabilir. Öfke, bağınızın başarısız olmaya mahkûm olduğunun bir işareti değildir. Öfke, hepimizin deneyimlediği bir histir ve bir şeyin yapılması gerektiğini gösterir. Öfke, bir sorun olduğunun farkına varmanızı sağlar. Öfkenizle nasıl başa çıktığınız, sorunun büyük bir modülü olabilir. Kimi çiftler için öfke, sorunun ne olduğunu ve nasıl düzeltileceğini anlamayı neredeyse imkânsız hale getirebilir. Birçok çift için sorun öfkenin kendisi değildir. Problemli hale gelen şey, partnerlerin öfkeleriyle nasıl başa çıktıkları ve partnerlerininkilerle ne kadar güzel başa çıktıklarıdır.

Öfkenizle Gayret

Kendinizi sakinleştirmek için neye kızdığınızı düşünecek kadar vakit ayırın.

Öfkenizi sahiplenin. Öfkenizin size ilişkin olduğunu ve size kendinizle ilgili bir şeyler anlattığını kendinize hatırlatın. Öfke çoklukla eşinize yöneltilir, lakin her vakit eşinizden çok sizinle ilgilidir. Partnerinizin hareketleri hakkında geçerli şikayetleriniz olabilir, fakat his sizindir.

Öfke size aitse, o vakit denetimin sizde olduğu manasına gelir. Denetimin sizde olduğunu kabul edin. Bir sonraki adımınız, öfkenizin neyle ilgili olduğunu düşünmektir. Tekrar, partnerinizin yanlış davranışına değil, kendinize odaklanmaya çalışın. Partnerinin haklı olduğunu söylemiyorum. Kendinize odaklanmanız gerektiğini söylüyorum, böylelikle kendinizi partnerinize tabir edebilir, tahlil bulmak için birlikte çalışmanıza müsaade verebilirsiniz.

Niyetlerinizi ve hislerinizi kendi bakış açınız olarak görün ve tıpkı vakitte partnerinizin sizinkinden her vakit farklı olacak kendi bakış açısına sahip olduğunu aklınızda tutmaya çalışın; sonuçta, farklı tecrübeleri olan iki farklı insansınız. Bu türlü düşünmek, hislerinizle başa çıkma sürecinde sakin kalmanıza yardımcı olacaktır. Kızgın kanıların neler? Tam bir fotoğraf elde etmek için niyetlerinizi takip etmeye çalışın. Size kızgın hissetmenize neden olan şeyin tam olarak ne olduğunu yazmanıza yardımcı olabilir.

Öbür hangi hislerin dahil olduğunu düşünün. Öfke, çoklukla birincil yahut daha yumuşak hisleri gizleyen ikincil bir histir. Birincil his örnekleri, üzgün hissetmek, korkmak, incinmek yahut reddedilmektir. Öfke, ekseriyetle savunmasız hissetmeye karşı bir savunmadır. Güvenlik açığı çoklukla zayıflık olarak görülür; çoğumuz güvenlik açıklarını görmezden gelmek ve problemleri aşmak için yetiştirilmişizdir.

Duygusal güç açığa çıktıkça ve savunmasızlıklar farkındalıktan uzaklaştırıldıkça öfke rahatlama hissi verebilir. Partnerinize kızmak bazen reddedilme endişesiyle yüzleşmekten daha kolaydır. Bununla birlikte, bir münasebette öfkeyle reaksiyon vermenin sonuçları önemli olabilir. Bunu işte deneyimleyebilirsiniz; meslektaşlarınıza bağırmak büyük olasılıkla kovulmanıza neden olacaktır.

Kendinizi Yönetmeye Odaklanma (Partnerinizi Değil)

Sevdiğimiz biri bize kızdığında, birçok vakit onu olabildiğince çabuk yatıştırmaya ve yatıştırmaya mecbur hissederiz. Lakin nihayetinde kimsenin niyetlerini, davranışlarını yahut hislerini denetim edemeyiz, yalnızca kendi niyetlerimizi yönetmekle vazifeliyiz. Sakin olmak, bir diğerini sakinleştirmeye çalışmaktan çok daha tesirlidir ve kendi derdini ve yansılarını yönetmeye odaklanabilen beşerler, öbür bireye de birebirini yapması için alan sağlar. Bu yüzden, “Lütfen sakin ol!” demek yerine, birkaç derin nefes almayı ve kendi kalp atış suratınızı yavaşlatmayı deneyin.

Emsal formda, partnerinize kızgınsanız ve onun bir davranışı değiştirmesini istiyorsanız, onu denetim etme teşebbüsünüz muhtemelen olumsuz bir reaksiyon üretecektir. Emel, öteki kişiyi utandırmak değil, niyetlerinizi duyulma umuduyla paylaşmaktır. Unutmayın, sözleriniz ve davranışlarınız partnerinizin beynindeki dehşet yansısını aydınlatıyorsa, muhtemelen duyulmayacaksınız.

Üçgenlerin Farkında Olma

Bir partnere öfkelendiğinizde ya da sinirlendiğinizde, bir arkadaşınıza, çocuğunuza ve hatta terapistinize şikâyette bulunmak yatıştırıcı olabilir. Bir oburuyla ilgili gerilimimizi yönetmek için üçüncü bir kişiyi kullandığımızda, buna ekseriyetle duygusal üçgen denir. Ortaya çıkmak istemek büsbütün insancadır ve yanlış değildir. Fakat bazen bu “üçgenleştirme” sorunu özgün münasebette sıkıntıları çözmemizi mahzurlar ve partnerinizin kendisini yalnız hissetmesine ve hatta onu daha savunmacı hale getirmesine neden olabilir.

İkincisi ise, öbür birinden bunu yapmasını istemeden evvel kendinizi sakinleştirmeyi deneyebilirsiniz. Terapistinizle bağ çatışmasını paylaşmanın yanlış bir tarafı olmasa da tarafsız olmanın ve en yeterli niyetinizi yapmanıza yardımcı olmanın onların işi olduğunu bilmeniz değerlidir. Partnerinizin kıssanın berbatı olduğu konusunda sizinle birebir fikirde olmaması danışmanınızın objektif kalması açısından gereklidir.

Sıkıntıların Geçmişine Bakma

Bireyler olarak, çatışmaya yol açabilecek öfkeli bir yansıyı yahut telaşlı bir yansıyı ateşlemesi mümkün belli mevzular vardır. Ekseriyetle bunlar para, siyaset, din, seks, ebeveynlik yahut aile draması üzere bahislerdir. Farklı fikirlere sahip olmanın öfke ve çatışma yaratabileceğini varsaymak kolaydır, lakin birden fazla vakit gerçek fikirlerimizden çok bu mevzulara yönelik olgunlaşmamış reaksiyonlardır. Bu nedenle, çatışmayı olabildiğince çabuk çözmeye takılmak yerine odağınızı mümkün olduğunca olgun bir formda karşılık vermeye kaydırın. Bu, bir partnerin tacizine yahut değişkenliğine, hatta bir alakada kalmanız gerekenden fazlasına katlanmanız gerektiği manasına gelmez. Olgunluk, hislerinizin “Bu durumda en âlâ halim nedir?” diye sorması manasına gelir.

Romantik ilişkinizdeki öfke ölçüsünden bunalmış hissediyorsanız, kendinize denklemin %50’si olduğunuzu hatırlatın. Daha sakin ve olgunsanız, bağlantınız daha sakin ve daha olgun olacaktır. Tahminen partneriniz birebir olgunluk seviyesine yükselir yahut tahminen de ilginin sizin için hakikat olmadığını fark edebilirsiniz. Her iki durumda da gösteriyi öfkenin yönetmesine müsaade vermemeyi seçiyorsunuzdur. Bir kişi kendisi için bu seçimi yapabildiğinde, tıpkı şeyi yapabilecek bir ortak bulması olasıdır.

Bunlar da hoşunuza gidebilir...

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir