Sağlık

Açıl siyah susam açıl

İnsanoğlunun bildiği en eski tohumlardan biridir susam tohumu. Hem besin hem de ilaç rolü oynayan susam, Sesamum indicum çeşidinden bir çeşit yağlı tohumdur. Rengine nazaran beyaz, siyah ve alacalı susam olmak üzere 3’e ayrılır.

Yazımda bâtın hazine siyah susamdan bahsedeceğim sizlere. Siyah susam tohumları birçok besin ögesi açısından zengindir. Besin ögesi içeriğine baktığımızda 100 gramında; güç: 714 kalori, protein: 22.86 gram, yağ: 64.29 gram, karbonhidrat: 28.57 gram, posa: 14.3 gram, kalsiyum: 1286 mg, magnezyum: 457 mg, fosfor: 786 mg, bakır: 5.286 mg, manganez: 3 mg, demir: 19.29 mg, çinko: 9.64 mg, doymuş yağ: 8.93 gram, tekli doymamış yağ: 24.29 gram, çoklu doymamış yağ: 28.57 gram’dır.

Bu içerikten yola çıkarak siyah susamın, proteinler, demir, kalsiyum ve fosfor vb. güçlü bir makro ve mikro besin kaynağı olduğunu söyleyebiliriz.

Siyah susamın demir ve kalsiyum içeriğinin zenginliğini birer örnekle açıklayalım. Siyah susamdan 1 yemek kaşığı (7 gram) tükettiğinizde aldığınız demir ölçüsü 1 yumurtaya eşit, 100 gram dana eti bonfileye neredeyse eşit denecek düzeydedir. Tekrar 1 yemek kaşığı siyah susamın kalsiyum ölçüsü ise, 100 gram yoğurttaki kalsiyum kıymetine yakın aralıktadır.

Siyah susam tohumları besin pahası yüksek olması sebebiyle sıhhat üzerinde tedavi edici nitelikler sergilemektedir. Son vakitlerde araştırmalar, siyah susamın karaciğeri koruduğunu ve bu sistemin antioksidan aktivitesi ile bağlı olduğunu belirtmiştir. Bilhassa siyah susam, beyaz susama nazaran daha değerli antioksidan aktivite göstermektedir. Ayrıyeten içeriğindeki melanin ve sesaminin kanda yağlanmayı azalttığı bildirilmiştir. Bir lignan çeşidi olan sesaminin, karaciğer yağlanmasını tedbire ve kan lipitlerini düzenleme tesiri olduğu ve birçok çalışmada da kronik karaciğer hasarı üzerinde gözetici tesire sahip olduğu belirtilmiştir.

Siyah susam yağı, hipolipidemik tesire sahip doymamış yağ asitlerinden güçlü olması ve antioksidan içeriğinden dolayı aterosklerozun oluşmasını ve gelişmesinin azalmasını önleyebilir. Yapılan bir çalışmada siyah susamın karaciğer yağlanması ve hiperlipideminin güzelleşmesinde beyaz susama nazaran daha yararlı olduğu görülmüştür.

Siyah susam tohumlarındaki birtakım mineraller bilhassa demir, bakır ve manganez, metabolizmanızı, hücre işleyişini ve bağışıklık sisteminizi ve de öbür aktivitelerin ortasında bedeninizdeki oksijenin deveranını düzenlemek için değerli rol oynar.

Araştırmalara nazaran siyah susam yemenin kanser riskini nasıl etkilediği netlik kazanmasa da siyah susam tohumlarındaki iki bileşiğin (sesamol ve sesamin) antikanser özelliklerine katkıda bulunduğuna inanılmaktadır.

Son araştırmalara nazaran siyah susam tohumları uyku düzenlenmesinde seratonin, NDMA, glutamat ve melatonin salgısı dahil nörotransmitterleri ve hudut iletimi kimyasallarını etkileyebilecek değerli bir mikrobesin kaynağı olabilir. Gelecekte, siyah susam tohumları, uyku kalitesini uygunlaştırmak için inançlı bir potansiyel tedavi olabilir ve uyku problemleri olanlar için ek olarak tüketilebilir.

Birçok yararının olduğu ve olabileceği öngörülen siyah susam tohumlarının, mutfakta çok istikametli bir kullanım alanı vardır. Salatalara, sebzelere, çorbalara, erişte ve pirinç yemeklerine basitçe serpilebilirler. Tohumları, unlu mamullerde yahut balıklar için gevrek bir kaplama olarak bile kullanılabilir.

Siyah susam tohumları birden fazla insan için ekseriyetle inançlı kabul edilse de, kimi bireylerde alerjik tepki yaşanabilir. Bu nedenle, siyah susam tohumlarını birinci sefer tüketiyorsanız dikkatli olmak en uygunudur.

Çocukluğumuzun hoş masallarından Ali Baba ve Kırk Haramiler’deki Kırk Haramilerin ‘Açıl Susam Açıl’ diyerek açtıkları mağaradaki zımnî hazine üzere siz de mutfağınızı siyah susamın zımnî hazinesine açmaya ne dersiniz?

Bunlar da hoşunuza gidebilir...

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir